Sikkerhetsvurdering av Tromsøysundtunnelen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9632Dato
2016-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jensen, Sondre FinjordSammendrag
Veitunneler er statistisk sett en av de sikreste delene av veinettet, med svært få hendelser sammenlignet med det øvrige nettet. Det er derimot spesielle forhold som i vesentlig grad avviker fra veinettet for øvrig med tanke på brann og rømning. De ulike sikkerhetssystemene i tunnelen er med på å hindre at hendelser oppstår, og redusere konsekvensene hvis ulykken først er ute.
Gjennom oppgaven settes det fokus på sikkerheten i norske veitunneler, spesielt med problemstillinger relatert til brannsikkerhet i Tromsøysundtunnelen. Undersjøiske tunneler utgjør i utgangspunktet en stor risiko på grunn av lengde, stigningsgrad og begrensede muligheter for rømning. I tillegg vil trafikkmengde og andre risikoforhold kategorisere tunnelen og dens utstyrsnivå med bakgrunn i krav og forskrifter. Gjennom nye krav gitt i Tunnelsikkerhetsforskriften gjennomgår Tromsøysundtunnelen en oppgradering til nytt sikkerhetsutstyr. Det drøftes om tunnelen har et tilstrekkelig sikkerhetsnivå etter oppgraderingen, eller om ytterligere sikkerhetstiltak burde vært implementert. Grunnlaget for en slik vurdering settes gjennom fagsamtaler, befaringer og øvelser sammen med sikkerhets-/ og beredskapspersonell.
Av oppgaven fremkommer relevante forskrifter som ligger til grunn for utforming og vedlikehold av tunnelen. Planlagt utstyr som kameraovervåkning med hendelsesdeteksjon, bedre ventilasjon og tilrettelegging for mer effektiv evakuering for trafikanter ved brannhendelser viser seg å være svært viktige faktorer som kan utgjøre forskjellen på et mindre branntilløp og en større brann. Tromsøysundtunnelen fremstår som en godt utrustet og trygg tunnel, selv om det alltid vil være mulig å heve sikkerhetsnivået ytterligere. På tross av at det finnes sikkerhetssystemer som skal redusere risikoen, vil adferden i tunnel spille en sentral rolle i en nødsituasjon. Trafikanter bør være oppmerksom på konsekvensene ved brann og røykutvikling inne i tunnelen, og handle riktig – tross begrenset tid. Målet er at det skal være enkelt å handle riktig og vanskelig å gjøre feil.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: