Munin: Nye registreringer
Viser treff 6801-6820 av 36353
-
Un "chín" sobre la variedad dominicana
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-30)En este trabajo de máster presentaremos la manera en que los hablantes dominicanos perciben su propia variedad del español y otras variedades. Para ello nos basaremos en la distinción entre actitudes afectivas y actitudes cognitivas. Se analizará la variedad dominicana a través de una encuesta, realizada a hablantes nativos del país. También se analizará un pequeño grupo de extranjeros pertenecientes ... -
Demokrati, medborgerskap og ingenting.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-30)I denne masteroppgaven har jeg sett nærmere på hvordan Janne Tellers roman Intet kan skape refleksjon og debatt rundt de to tverrfaglige begrepene demokrati og medborgerskap i et klasserom ved å være et slags demokratisk vrengebilde. Jeg har brukt litterær analyse og nærlesing som metode, og modellert et undervisningsopplegg via begrepet dialogisk undervisning. For å få faglig tyngde i tolkningen ... -
I reč Сěsarʹ: Titlo-abbreviations in Old East Slavic
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-20)In this thesis I research the use of a diacritic mark know as a titlo and its use in Old East Slavic. Available literature suggests that titlos were used by Muscovite scribes to abbreviate words that denoted objects which were regarded as particularly sacred. However, literature on Old Rusian and Middle Russian handwriting, and Slavic paleography suggest that titlo-abbreviations may have been used ... -
Qualitative action research on how pupils in a lower secondary school can develop intercultural communicative competence through picturebooks
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)This study investigates how pupils at a lower secondary school can develop intercultural communicative competence (ICC) through picturebooks within the theme of everyday life. To answer the thesis question, three research questions were formulated; how pupils’ picturebook dialogues can foster intercultural learning, what are the possibilities and challenges when developing ICC through picturebooks, ... -
Kognitive krav i norske læreverk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne mastergradsoppgaven ser nærmere på utforskende preg i et norsk læreverk for matematikk for 10.trinn. Læreplanen pålegger lærere å drive utforskende matematikk, og på bakgrunn av dette var hensikten med studien å avdekke i hvor stor grad oppgavene i læreverket ivaretar Fagfornyelsens krav til utforsking i matematikkundervisningen. I tillegg var målet å avdekke hvilke kognitive krav de gitte ... -
Young film critics
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)This thesis explores whether teaching a group of 9th grade pupils basic film-related theory and vocabulary has any impact on their written reflections about films. The thesis question is “Does pupil reflection of visual narratives evolve with short-term teaching?”. To answer this question, I initiated a qualitative intervention in a classroom, where I conducted three lessons about various ... -
Leselyst på 7. trinn - Estetisk arbeid med en ungdomsroman
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)I denne kvalitative studien har vi undersøkt et utvalg av elever på 7. trinn sin leselyst og prøvd å påvirke leselysten positivt. For å gjøre dette tok vi i bruk lesson study, og gjennomførte lesson study-syklusen for å skape et undervisningsopplegg som vi gjennomførte i to ulike klasser på 7. trinn. Undervisningsopplegget er en introduksjon til ungdomsromanen Den sommeren pappa ble homo av Endre ... -
I kastet me down on the sofa: A dive into lexical errors and Norwegian influence in the English of pupils in Norway
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Abstract This study aims to find the distribution between interlingual and intralingual influence among pupils in Norway, in addition, we want to observe to what extent the lexical errors among the pupils are influenced by Norwegian. We also observed which lexical errors influenced by Norwegian were the most common. In order to answer our thesis and research questions, we used a quantitative ... -
''Man trenger jo heller ikke være spesielt naiv før man har gått i fella''
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)I denne masteroppgaven har jeg gjennomført en kvalitativ undersøkelse av to ungdomsskolelæreres refleksjoner rundt kritisk tenking i norskfaget. Dette har jeg gjort ved å intervjue lærerne og videre gjennom tre forskningsspørsmål svart på oppgavens problemstilling. Forskningsspørsmålene omhandler lærernes refleksjoner i tre forskjellige områder; hvordan de tolker kritisk tenking i LK20, hvordan de ... -
En surveyundersøkelse av elevers motivasjon i utforskende matematikkundervisning
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne masteravhandlingen er en kvantitativ tverrsnittsundersøkelse med formål om å undersøke om det er sammenheng mellom elevers opplevelse av egen motivasjon og deres eksponering for utforskende matematikkundervisning. I tillegg undersøkte også studien forskningsspørsmål som er relevante for studiens formål. Det teoretiske rammeverket og operasjonaliseringen av variablene som inngår i studien er ... -
Et rammeverk for å identifisere kreative krav i lærebøker
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne masteroppgaven har som hensikt å bruke et rammeverk for å undersøke kravet for kreativitet og type svar læreverket Matemagisk 8-10 krever av elevene. Rammeverket som blir brukt i kategoriseringen av oppgaver er inspirert av Lithner (2008), Bergqvist (2007) og Charalambous et al. (2010). Ved å bruke rammeverkene av Lithner (2008) og Bergqvist (2007) for å se på grad av matematisk kreativitet ... -
What Even is Oracy?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)This study investigates how oracy and communicative competence is present in a selection of Year 4 textbooks from the English subject. The motivation for this study was to gain greater knowledge about evaluating and choosing learning materials in relation to oracy. Our research question is as follows: How are pupils in early primary education introduced to oracy through English subject textbooks, ... -
En kvantitativ- og kvalitativ analyse av undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne masteroppgaven er en studie som benytter seg av kvantitative og kvalitative metoder. Studien dreier seg om undervisningsmetoden Just-in-Time Teaching, og undersøker effekten av undervisningsmetoden på en 7.klasse. Problemstillingen er Hvilken effekt og påvirkning har Just-in-Time Teaching på en 7.klasse i matematikk? Og det har i tillegg blitt anvendt to forskningsspørsmål for å besvare denne ... -
Tenk utenfor stolen: Implementering av Thinking Classroom
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Forskningen vår er en kvalitativ studie, hvor vi har undersøkt problemstillingen implementering av undervisningsmetoden Thinking Classroom i en sjette klasse. Forskningsspørsmålene for å belyse problemstillingen vår er: 1) Hva tenker elevene om undervisningsmetoden Thinking Classroom? og 2) Hvordan har elevenes arbeid endret seg i Thinking Classroom? Vi har benyttet elementer fra aksjonsforskning ... -
"Jeg leser bare på mobilen min"
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne masteroppgaven har et søkelys rettet mot ungdomsskoleelevers lesevaner, holdninger til lesing og leseforståelse på skjerm og papir. Problemstillingen som har vært utgangspunktet for prosjektet er følgende: Hvilket lesemedium foretrekker elever på ungdomstrinnet, og hvilke sammenhenger har det med lesemotivasjonen og leseforståelsen deres? Som en operasjonalisering av problemstillingen for å ... -
Uteskole i matematikk - En kasusstudie som viser hvordan en erfaren lærer underviser matematikk utendørs
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne masteroppgaven er en presentasjon av en kvalitativ kasusstudie med tema knyttet uteskole og matematikk, hvor jeg ser på hvordan en erfaren lærer bruker metoden på mellomtrinnet. Forskningen setter søkelys på hva som gjør at denne læreren lykkes med uteskole og hvorfor hen fortsetter å ta elevene med ut for å lære matematikk. I tillegg ønsket jeg å utvide min egen kompetanse innen undervisning ... -
«Men hva betyr det å bruke det som eller ha det som en ressurs?» En kvalitativ studie av fem norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)I denne kvalitative studien har jeg undersøkt et utvalg norsklæreres refleksjoner omkring flerspråklighet som ressurs og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk i ordinær klasse. Den overordnede problemstillingen for oppgaven er: Hvilke refleksjoner gjør et utvalg norsklærere i ungdomsskolen seg omkring flerspråklighet og skriveopplæring for elever med norsk som andrespråk? For å besvare ... -
Hallo, ich heiße .... und ich bin .... Jahre alt: Der lexikalische Ansatz im Fremdsprachenunterricht in Norwegen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)"Kommunikasjon" er et av læreplanens kjerneelement, mens derimot eksplisitt språkviten står ikke sentralt i LK20. Dette masterarbeidet er derfor en utredning av den leksikalske fremgangsmåten i andrespråksinnlæring som beskrevet av Lewis (2008). Her stilles det fire spørsmål: 1. Hva er den leksikalske fremgangsmåten?, 2. er den leksikalske fremgangsmåten forenbar med LK20?, 3. Er prinsippene fra den ... -
Det unaturlige i det fantastiske. Unaturlig narratologi i Astrid Lindgrens fantasy-roman Bröderna Lejonhjärta
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)Det har lenge vært vanlig å tolke Bröderna Lejonhjärta (1973) av Astrid Lindgren med utgangspunkt i den doble tiltalen. I denne oppgaven undersøker jeg hvorvidt det går an å lese romanen med utgangspunkt i en tredje tolkningsinngang. Denne tolkningsinngangen bygger på en hypotese om at Gud har drømt fram Nangijala. I arbeidet med å undersøke denne hypotesen har jeg benyttet meg av unaturlig narratologi ... -
Hva nå hvis vi spurte lærerne: «Hva legger dere merke til?» Et aksjonsforskningsprosjekt med utgangspunkt i undring; hva nå hvis noe så lite som invitasjon til å observere, etterfulgt av å felles reflektere, utvikler en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Intensjonen med forskningen var å undersøke hvordan observasjon av undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler, ville kunne fungere som en støtte for utvikling av en gruppe læreres undersøkende matematikkundervisning. Problemstillingen ble følgende: «Hvordan vil en gruppe lærere som observerer undersøkende matematikkundervisning, etterfulgt av reflekterende samtaler ...