Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilssen, Trude Nergård
dc.contributor.authorUnhjem, Astrid
dc.date.accessioned2016-12-12T12:56:53Z
dc.date.available2016-12-12T12:56:53Z
dc.date.issued2016-12-08
dc.description.abstractDoktorgradsstudien har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk hos barn med familiær risiko for dysleksi og en kontrollgruppe uten denne arvelige risikoen. Barna ble fulgt fra 1 til de var 2 år gamle, som en del av Dysleksistudien i Tromsø. Resultatene viser at det ikke var forskjell på de to gruppene når det gjaldt talespråk ved 2-årsalder. Hos barn med familiær risiko for dysleksi var det imidlertid sterkere sammenheng mellom lavt ordforråd ved 18 måneder og forsinket språkutvikling ved 2 år. I denne gruppa hadde barn med forsinket språkutvikling også svakere ferdigheter i gester og lek mellom 12 og 18 måneder. Tidligere forskning har vist at barn med familiær risiko for dysleksi er mer utsatt for språkvansker i førskolealder. Derfor er det viktig å følge godt med på språkutviklingen til disse barna. Resultatene fra doktorgradsstudien indikerer at gester, lek og ordforråd mellom 12 og 18 måneder har sterk sammenheng med språkutvikling ved 2-årsalderen hos barn med familiær risiko for dysleksi. Fokus på tidlige gester og lek kan derfor bidra til at man oppdager risiko for forsinket språkutvikling på et tidligere tidspunkt. I tillegg er gester og lek generelt viktige innfallsvinkler for språkstimulering hos barn i denne alderen.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractDoktorgradsstudien er en del av Dysleksistudien i Tromsø og har undersøkt utviklingen av gester, lek og talespråk hos barn med familiær risiko for dysleksi og en kontrollgruppe uten denne arvelige risikoen. Resultatene viser at det ikke var forskjell på de to gruppene når det gjaldt talespråk ved 2-årsalder. Hos barn med familiær risiko for dysleksi var det imidlertid sterkere sammenheng mellom lavt ordforråd ved 18 måneder og forsinket språkutvikling ved 2 år. I denne gruppa hadde barn med forsinket språkutvikling også svakere ferdigheter i gester og lek mellom 12 og 18 måneder. Tidligere forskning har vist at barn med familiær risiko for dysleksi er mer utsatt for språkvansker i førskolealder. Derfor er det viktig å følge godt med på språkutviklingen til disse barna. Doktorgradsstudien indikerer at fokus på tidlige gester og lek kan bidra til at man oppdager risiko for forsinket språkutvikling på et tidligere tidspunkt. Gester og lek kan også være viktige innfallsvinkler for språkstimulering.en_US
dc.descriptionThe paper 3 of this thesis is not available in Munin. <br> Paper 3: Unhjem, A., Eklund, K., Nergård-Nilssen, T. “Relations between gestures, play and language development and the effect of family risk for dyslexia”. (Manuscript).en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/10020
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.subject.courseIDDOKTOR-001
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleTidlig språkutvikling hos barn med familiær risiko for dysleksien_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel