dc.contributor.advisor | Birkelund, Gunnar | |
dc.contributor.author | Klaussen, Oddbjørn | |
dc.date.accessioned | 2017-01-19T09:36:39Z | |
dc.date.available | 2017-01-19T09:36:39Z | |
dc.date.issued | 2016-11-30 | |
dc.description.abstract | Oppgaven tar for seg avtalen som ble inngått mellom Eiendom Norge (EN), den gang
Eiendomsmeglerforetakenes forening (EFF), Norges Takseringsforbund (NTF) og Norges
Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO Takst) i mai 2013. Avtalen skulle bidra til å øke
tryggheten og senke konfliktnivået ved boligtransaksjoner i Norge gjennom bruk av
obligatorisk boligsalgsrapport og formalisert uavhengighet mellom eiendomsmeglere og
takstmenn. Like før avtalen skulle iverksettes valgte EN å bryte samarbeidet utfra deres
mening om at avtalen var ugyldig. Dette ble grunngitt med finanstilsynets og
konkurransetilsynets vurderinger.
Gjennom et kvalitativt studie i form av et case-studie blir representanter for de tre
avtalepartene intervjuet. Formålet med oppgaven er å finne svar på hvilke forhold som hindret
innføring av obligatorisk boligsalgsrapport. I tillegg er det gjort et dokumentstudie for å få
alternativ fortolking og få utfylt primærdata.
Ingen av partene er imot intensjonen om å innføre tilstandsrapport ved boligtransaksjoner.
Tvert imot så jobber avtalepartene ennå for å få innført tilstandsrapporter, men arbeidet er
fragmentert og det jobbes i dag på ulike samarbeidsområder. To faktorer som helt klart
hindret innføring gjennom avtalen var for det første at boligsalgsrapporten var for omfattende.
Det ble usikkerhet rundt omfanget og dermed også pris, som videre ga mye støy i markedet.
Den andre faktoren var begrepet «obligatorisk». Det er juridisk betenkelig at en
bransjeenighet skal pålegge et krav overfor boligselger og forrykke balansepunktet for
ansvarsområde mellom kjøper og selger.
I tillegg er det fra takstbransjens syn hevdet at EN ikke fikk forankret avtalen i sin
organisasjon. EN på sin side ønsker ikke å kommentere avtalen. Jeg har forsøkt å forklare
dette som en rasjonell handling ut fra endringsmotstand fordi de gjeldende
konkurransekreftene forrykkes og at en eventuell avtale ville medføre tap av makt, innflytelse
og økonomi hos den enkelte megler.
Nøkkelord: obligatorisk, boligsalgsrapport, tilstandsrapport, avtale, takstmann, megler | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10176 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3904 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | Hvilke forhold hindrer innføring av obligatorisk boligsalgsrapport Et casestudie av samarbeidsavtalen mellom Eiendom Norge (EN), Norges Takseringsforbund (NTF) og Norges Ingeniør- og Teknologiorganisasjon (NITO-Takst) | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |