Måleegenskaper ved den norske versjonen av Mullen Scales of Early Learning (MSEL)
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/10280Date
2013-03-04Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Abstract
Mullen Scales of Early Learning (MSEL) ble første gang publisert i USA i 1995 (Mullen, 1995) som en test for å
kartlegge kognitive evner hos barn i alderen 0-68 mnd. Forlaget Pearson eier rettighetene til testen og er også
forhandler av den. Det finnes ingen norsk manual for testen. Testen består av til sammen fem skalaer som
kartlegger barnets grovmotorikk, visuelle oppfattelse, finmotorikk, reseptivt språk og ekspressivt språk. I tillegg
beregnes også en totalskåre basert på alle spørsmålene (The Early Learning Composite Score). Det tar mellom
30 og 60 minutter å administrere testen, avhengig av barnets alder. Det stilles krav om høy kompetanse hos
den som skal anvende testen, for eksempel utdanning som psykolog eller pedagog. Det ble gjennomført et
systematisk litteratursøk etter norske og skandinaviske artikler som kunne belyse de psykometriske
egenskapene til testen. Det ble funnet til sammen 10 studier, men ingen av disse viste seg å være
undersøkelser av de psykometriske egenskapene til testen. To av de norske artiklene rapporterte
gjennomsnittstall for små kliniske grupper. Det finnes altså ikke dokumentasjon på testens psykometriske
egenskaper basert på norske eller skandinaviske studier.
Description
Publisert versjon. Source at http://www.psyktestbarn.no/CMS/ptb.nsf/pages/msel. Som alle artikler i PsykTestBarn, kan denne fagfellevurderte artikkelen lastes ned, skrives ut og distribueres fritt for alle slags formål på følgende vilkår: korrekt referanse skal oppgis (se under), ingen kommersiell bruk, og ingen bearbeidelse av
tekst eller innhold. Lisens CC BY-NC-ND.