Merkevaresamfunn på sosiale medier. En studie av engasjement og identitet i sosiale medier og hvordan det påvirker merket Tesla
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10293Dato
2016-12-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sætre, Nils JarleSammendrag
Masteroppgaven skal se nærmere på hvordan noen av mekanismene på sosiale medier fungerer i et merkevaresamfunn, og hva det fører med seg når det kommer til merkevaren. De siste årene har det dukket opp mange medlemssider dedikert til bestemte merkevarer. Tesla Owners Club Norway (TOCN) på Facebook er en slik side.
Teoretisk sett ser oppgaven på flere områder. Sentrale tema er merkevaresamfunn, engasjement, identitet, tilfredshet, lojalitet og vareprat. Første del av problemstillingen skal se på om engasjement i TOCN gjør noe med identiteten til medlemmene. Det er også interessant å se hva dette har å si for merket Tesla. Andre del av problemstillingen ser på sammenhengen mellom identitet og de tre variablene «tilfredshet», «lojalitet» og «vareprat».
Det har blitt brukt et kvantitativ undersøkelsesopplegg og respondentene svarte via en webbasert undersøkelse. Det ble opprettet syv hypoteser, der analysen ga positive resultater på fem av dem. Forskningen viser at engasjement i form av å hjelpe andre og tilknytning fører til at medlemmene identifiserer seg med merkevaresamfunnet. Undersøkelsen kom også frem til at dersom man identifiserer seg med et merkevaresamfunn, så fører dette til økt tilfredshet, lojalitet og vareprat for merkevaren.
Basert på funnene i oppgaven foreslår jeg at TOCN legger til rette for lokale møter hvor medlemmene kommer med råd og innspill, noe som vil også gi en sterkere tilknytning til hverandre og merkevaresamfunnet. I tillegg bør de på hjemmesiden lage en egen fane for mange av de spørsmålene og svarene som kommer på Facebook-siden, slik denne informasjonen er lettere tilgjengelig. Tesla bør ha som markedsstrategi å bidra mer inn mot merkevaresamfunn som TOCN, for å skape enda tettere bånd til både eksisterende og potensielle kunder. Nyheter om biler, hardware, software osv. bør deles på slike samfunn i samme øyeblikk som de slippes fra selskapet. Dessuten bør Tesla servere merkevaresamfunnene eksklusive nyheter og videoer, for dette vil gi mer tilfredse medlemmer, øke lojaliteten og ikke minst skape en økt positiv vareprat for et merke som ikke driver med tradisjonell markedsføring.
Nøkkelord: Tesla, merkevaresamfunn, sosiale medier, Facebook, merkeengasjement, merkeidentitet, merketilfredshet, merkelojalitet og vareprat.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførsel
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: