Show simple item record

dc.contributor.authorJakhelln, Rachel Elise
dc.contributor.authorBjørndal, Kristin Emilie W
dc.contributor.authorStølen, Gerd
dc.date.accessioned2017-03-07T15:35:57Z
dc.date.available2017-03-07T15:35:57Z
dc.date.issued2016
dc.description.abstractUiT Norges arktiske universitet har gjennomført en nasjonal pilot i grunnskolelærerutdanning på masternivå, hvor de første studentene fullførte utdanningen og leverte masteroppgave våren 2015. Denne artikkelen fokuserer på hvilken relevans studentene opplever at masteroppgaven har for den fremtidige profesjonsutøvelsen deres. Å undersøke studentenes oppfatning av masterarbeidet er av betydning, ikke bare fordi masterutdanning blir en nasjonal ordning fra 2017, men også for å utvikle kunnskap om betydningen av forsknings- og utviklingskompetanse for grunnskolelærere. Studiens empiriske materiale er en intervjuundersøkelse med 22 av de 61 første masterstudentene. Undersøkelsen inngår i en longitudinell studie som vil belyse nyutdannedes profesjonslæring i starten av karrieren, og konkret hvordan lærere integrerer kunnskapen fra utdanningen med kunnskap og erfaringer de utvikler som ferske lærere. Resultatene fra denne delstudien viser at masterarbeidet har gitt studentene dybdekunnskap og FoU-kompetanse som er av betydning for den videre profesjonsutøvelsen. Studien viser også at det er betydningsfullt at masteroppgaven har forankring i skolens praksis og bidrar til utviklingen som lærer. Av materialet fremgår det også at studentene fremhever selvstendighet og evne til samarbeid, og de er stolte av masterarbeidet sitt. Resultatene er drøftet opp mot begrepene konseptuell og kontekstuell kunnskap (Afdal & Nerland, 2012; Muller, 2009) og i lys av profesjonsteori. Masterarbeidet synes avgjørende for profesjonsidentiteten, men det vil kreves et systematisk utviklingsarbeid for å kunne gi masterarbeidet kvaliteter som kan støtte opp om studentenes utvikling som profesjonelle lærere. For lærerutdanningene tilsier dette at FoU-kompetanse må gis oppmerksomhet fra første dag i utdanningen.en_US
dc.descriptionPublished version. Source at <a href=https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454> https://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454 </a>en_US
dc.identifier.citationJakhelln, R., Bjørndal, K. E., Stølen, G.: Masteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren? Acta Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge. 2016;10(2):193-211en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1352859
dc.identifier.issn1504-9922
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/10472
dc.language.isonoben_US
dc.publisherActa Didactica Norgeen_US
dc.relation.journalActa Didactica Norge - tidsskrift for fagdidaktisk forsknings- og utviklingsarbeid i Norge
dc.relation.urihttps://www.journals.uio.no/index.php/adno/article/view/2454
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectgrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectmasteroppgaveen_US
dc.subjectnyutdannet læreren_US
dc.subjectFoU-kunnskapen_US
dc.subjectprofesjonell identiteten_US
dc.subjectprofesjonsidentiteten_US
dc.subjectkonseptuell/kontekstuell kunnskapen_US
dc.titleMasteroppgaven – relevant for grunnskolelæreren?en_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


File(s) in this item

Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record