dc.contributor.advisor | Dahl, Tove Irene | |
dc.contributor.author | Risjord, Caroline | |
dc.date.accessioned | 2017-05-10T05:07:27Z | |
dc.date.accessioned | 2017-05-10T12:41:36Z | |
dc.date.available | 2017-05-10T12:41:36Z | |
dc.date.issued | 2016-04-22 | |
dc.description.abstract | I 2013 ble det gjennomført en OECD-undersøkelse i 34 land, hvor norske lærere selv rapporterte at de ikke mestret å motivere de umotiverte elevene sine spesielt godt. Til sammenligning rapporterte danske lærere at dette var noe de mestret i stor grad. Formålet med denne studien var å undersøke hvorfor norske lærere føler at de ikke mestrer å motivere de umotiverte elevene sine spesielt godt, i en sammenligning med danske lærere. For å undersøke dette ville studien finne ut om norske og danske lærere forstår og fremmer motivasjon annerledes. Studien tok utgangspunkt i den sosialkognitive motivasjonsteorien Self-determination Theory (SDT), som er utviklet av Deci og Ryan.
Tolv norske og seks danske lærere ble intervjuet ved hjelp av en semi-strukturert intervjuguide, om deres oppfattelse av motivasjonsbegrepet.
Både de norske og de danske lærerne viste holdninger som kan støtte elevenes følelse av autonomi, kompetanse og tilhørighet. På tross av dette viste de norske lærerne flere holdninger som også kan redusere tilfredstillelsen av de psykologiske behovene, hovedsakelig følelsen av autonomi, både hos lærerne selv og hos elevene. De norske lærerne føler et press ovenfra, noe som kan redusere deres egen autonomifølelse, og påvirke dem til å føre en mer kontrollerende undervisning. Flere av de norske lærerne brukte også belønning i undervisningen, noe som kan redusere elevenes følelse av autonomi. Generelt kunne det virke som at de norske lærerne ikke følte like mye kontroll over elevenes motivasjon som sine danske kolleger gjorde, og at de norske lærerne følte seg mer avhengig av at andre rundt, for eksempel foreldrene, for å fremme læringsrettede motivasjons hos elevene. De danske lærerne var heller opptatt av hvordan de som lærere kunne være tilstede for elevene, uavhengig av andre rundt dem. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11008 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PSY-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Andre psykologiske fag: 279 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Psychology: 260::Other psychology disciplines: 279 | en_US |
dc.title | Motivasjonsmestring hos norske lærere. En fenomenologisk studie | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |