Målsettingsprosessen i Program Intensiv Habilitering Nord
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11013Date
2016-05-11Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Pedersen, KennethAbstract
Hensikten med denne masteroppgaven var å gi en bedre innsikt i målsettingsprosessen i Program intensiv habilitering nord (PIH Nord) for barn med medfødte eller tidlig ervervede funksjonsnedsettelser. Studien retter seg spesielt mot hvordan barnas individualiserte og «skreddersydde» mål blir fulgt opp i en familiesentrert gruppebehandling. Det er begrenset kvalitativ forskning som er rettet mot målsettingsprosessen for barn som deltar i gruppebehandling.
Studien er forankret i en fenomenologisk,- og hermeneutisk vitenskapstradisjon, og er basert på ikke-deltakende observasjoner i fire målsettingsmøter samt under aktivitet. Observasjonene ble utført under første gruppesamling av PIH Nord som hadde en varighet på to uker. En innholdsanalyse av materialet ble gjennomført i lys av perspektiver fra fenomenologi,- og hermeneutikk samt natur,- og samfunnsvitenskap. Analysen resulterte i 3 temaer; Kommunikasjon og kontekst, veiledning og kunnskap i handling, samt individualisering og spesifisitet.
Resultatene indikerer at rammen og de organisatoriske forholdene påvirker de handlingene som oppstår i PIH Nord. Målsettingsmøtene er en fin arena for samarbeid, så fremst forutsetningene for en god samhandling er tilstede i arbeidsgruppene. Samhandlingen i arbeidsgruppene påvirker hvor langt de kommer i målsettingsprosessen, og på hvilke områder gruppa får veiledning i. Rammene påvirker også forutsetningene som fysioterapeuten har til å inngå i en kroppslig interaksjon med barna.
Studiens funn underbygger at forutsetningene for en god samhandling må være tilstede i arbeidsgruppene for å oppnå progresjon i målsettingsprosessen. Funnene tyder videre på viktigheten av en bedre tilrettelegging for aktivitetsutprøving. Dette for å oppnå optimal utvikling hos barnet, og for oppnå PIH Nords mål om økt mestring og kunnskap hos foreldre og fagpersoner.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: