dc.contributor.advisor | Håkstad, Ragnhild | |
dc.contributor.author | Pedersen, Kenneth | |
dc.date.accessioned | 2016-08-24T05:10:09Z | |
dc.date.accessioned | 2017-05-11T12:35:08Z | |
dc.date.available | 2017-05-11T12:35:08Z | |
dc.date.issued | 2016-05-11 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne masteroppgaven var å gi en bedre innsikt i målsettingsprosessen i Program intensiv habilitering nord (PIH Nord) for barn med medfødte eller tidlig ervervede funksjonsnedsettelser. Studien retter seg spesielt mot hvordan barnas individualiserte og «skreddersydde» mål blir fulgt opp i en familiesentrert gruppebehandling. Det er begrenset kvalitativ forskning som er rettet mot målsettingsprosessen for barn som deltar i gruppebehandling.
Studien er forankret i en fenomenologisk,- og hermeneutisk vitenskapstradisjon, og er basert på ikke-deltakende observasjoner i fire målsettingsmøter samt under aktivitet. Observasjonene ble utført under første gruppesamling av PIH Nord som hadde en varighet på to uker. En innholdsanalyse av materialet ble gjennomført i lys av perspektiver fra fenomenologi,- og hermeneutikk samt natur,- og samfunnsvitenskap. Analysen resulterte i 3 temaer; Kommunikasjon og kontekst, veiledning og kunnskap i handling, samt individualisering og spesifisitet.
Resultatene indikerer at rammen og de organisatoriske forholdene påvirker de handlingene som oppstår i PIH Nord. Målsettingsmøtene er en fin arena for samarbeid, så fremst forutsetningene for en god samhandling er tilstede i arbeidsgruppene. Samhandlingen i arbeidsgruppene påvirker hvor langt de kommer i målsettingsprosessen, og på hvilke områder gruppa får veiledning i. Rammene påvirker også forutsetningene som fysioterapeuten har til å inngå i en kroppslig interaksjon med barna.
Studiens funn underbygger at forutsetningene for en god samhandling må være tilstede i arbeidsgruppene for å oppnå progresjon i målsettingsprosessen. Funnene tyder videre på viktigheten av en bedre tilrettelegging for aktivitetsutprøving. Dette for å oppnå optimal utvikling hos barnet, og for oppnå PIH Nords mål om økt mestring og kunnskap hos foreldre og fagpersoner. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11013 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HEL-3990 | |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Fysioterapi: 807 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Physiotherapy: 807 | en_US |
dc.title | Målsettingsprosessen i Program Intensiv Habilitering Nord | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |