Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaugdal, Elin
dc.contributor.authorStien, Hanne Hammer
dc.date.accessioned2017-05-30T07:36:39Z
dc.date.available2017-05-30T07:36:39Z
dc.date.issued2017-06-02
dc.description.abstractDenne avhandlingen er gitt tittelen «Fotografiet i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museer». Kjernen i avhandlingens problemkompleks er spørsmålene om hvilken posisjon fotografi har- og hvordan fotografi virker i kulturhistoriske museer. Disse spørsmålene reiser en rekke nye spørsmål; Hvilke praksiser inngår museenes fotodokumentasjon i? Hvilke betydninger tilskrives museumsfotografiene, og hvilke kontekster iverksetter de? Hvilke virkemidler tar museenes fotografer i bruk? Hva rammer museumsfotografiene inn? Museumfotografier er også en del av en større bildekultur. Hvilken betydning har det at fotodokumentasjon og kunst får en større plass i kulturhistoriske museer? Hva signaliserer museenes dreining mot bildet? For å avgrense problemkomplekset tar avhandlingen utgangspunkt i en bestemt, fotografisk praksis som fra 1960-tallet har vokst frem i de kulturhistoriske museene. Denne praksisen benevnes museal fotodokumentasjon. Med dette begrepet siktes det til prosjekter der ansatte i kulturhistoriske museer har fotografert et gitt felt eller miljø med sikte på at fotografiene på et senere tidspunkt kan vises frem eller stilles ut som framvisninger av noen særlige kulturelle forhold. For å undersøke spørsmålene som stilles tar avhandlingen utgangspunkt i museal fotodokumentasjon vist i utstillingene «Øyeblikk» (1997) og «Flytende russisk (2007), henholdsvis produsert av Tromsø Museum og Perspektivet Museum i Tromsø. I avhandlingens avsluttende kapittel, der kulturhistoriske museers dreining mot bildet diskuteres, tas kunstneriske intervensjoner i museene inn i diskusjonen om hva som skjer når skillet mellom kunstneriske og kulturhistoriske fremstillinger brytes ned. Ved å vise til en særlig forståelse av en billedlig vending argumenteres det for at ideelt, eller også radikalt sett, dreier de kulturhistoriske museenes åpning for bildet seg om en åpning for selvstendige eller enestående øyeblikk som er ute av synk med enhver legitimerende tenkning. Det er snakk om en anerkjennelse av at bildedannelsen er kjernen både i den museale erfaring og i meningsdannelsen selv.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractAfter the Second World War, photo documentation became a more important scientific tool within cultural history museums. By exploring photographs presented in the exhibitions “Moments” (1997) and “Russian Current” (2007), produced by respectively Tromsø Museum and Perspektivet Museum in Tromsø, the thesis discuss what kind of position photography have in the contemporary cultural history museums, and how photographs work. The turn towards photography within museums is part of a bigger turn towards images; especially artistic interventions have become common in cultural history museums the last ten years. With this in mind, the last chapter of the thesis discuss what happens when the distinction between artistic and cultural historical presentations in cultural history museums is blurred. By pointing at a specific understanding of the visual turn the thesis, argue that ideally, or even radically, a recognition of the image put the image at the core of the museum experience and the production of meaning itself.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11072
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.subject.courseIDDOKTOR-001
dc.subjectmuseum, fotografi, kunstneriske intervensjoner, museologi, fotodokumentasjon, kulturhistorie, billedlig vending, betrakteren_US
dc.subjectMuseologien_US
dc.subjectmuseum, fotodokumentasjon, kulturhistorie, kunst, kunstneriske intervensjoner, bilde, billedlig vending, betrakter, tidsperspektiveren_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History of art: 120en_US
dc.titleFotografi i forgrunnen. Fotodokumentasjon og bildebruk i kulturhistoriske museeren_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel