«Skolen er ikke alltid så lett å prioritere, skolen kommer på en måte i andre rekke». Om frafall i videregående skole og sosiale relasjoners betydning for å forhindre dette
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11205Dato
2017-05-28Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nordsveen, Maryon JohnsenSammendrag
Studien handler om frafall i videregående skole og sosiale relasjoners betydning for å forhindre dette. Frafall som sosialt og personlig fenomen blir presentert innledningsvis i oppgaven, tidligere forskning og relevant teori likeså.
Studien baseres på kvalitativ metode. Fem tidligere elever som vurderte å avslutte skolen men som valgte å fortsette, har blitt intervjuet i et fokusgruppeintervju og to individuelle intervjuer. Informantene blir intervjuet om hvilken innvirkning sosiale relasjoner hadde på deres avgjørelse om å likevel fortsette på skolen. Grounded teori er benyttet som metodisk rammeverktøy. Innsamlet data analyseres i lys av sosialfaglig og pedagogisk teori og empiri om forebyggende tiltak rettet mot ungdom i skolen som samfunnets opplæringsaktør.
Sosiale relasjoner mellom lærer og elev, samarbeid mellom ulike nivåer og en tydelig klasseledelse er hovedkonklusjonen som fremkommer av studiet. Studie indikerer dermed at sosiale relasjoner er betydningsfullt for å minske frafall og fremvekst av en mulig sosial underklasse. Frafall i videregående skole er vesentlig for den enkelte elev så vel som for samfunnet. I et nytteaspekt er det sosiale relasjoner som bidrar til å redusere frafall ved å sette fokus på relasjon og dets betydning i skolen. Ønsket er å søke bidragsytere i samfunnet i motsetning til sosialhjelpsmottaker og fattigdomsutfordringer.
Forlag
UiT The Arctic University of NorwayUiT Norges arktiske universitet
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: