Feil mål, eller feil med mål? Hvordan kan synspunkter på ideen om å bruke målinger i norsk offentlig skole forstås?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11244Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Helmo, GlennSammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvilke synspunkter som finnes på ideen om å bruke målinger i norsk skole. For å undersøke dette tar oppgaven først utgangspunkt i en analyse av hvordan ideen balansert målstyring kan forstås oversatt til norsk skole. Tre funn fra denne analysen fremstår som sentrale. For det første at måten målinger blir brukt på, kan forstås som målstyring. For det andre at det er mulig å tilby en forståelse om at det har blitt opprettet et eget perspektiv, som kan kalles kunnskapsperspektivet. Og for det tredje så viser analysen at det har vært og er utydelige prioriteringer mellom kunnskapsperspektivet og samfunnsperspektivet, men at nåværende kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen er tydeligere mot å prioritere kunnskapsperspektivet foran samfunnsperspektivet. Analysen av oversettelsen av ideen danner grunnlaget for å analysere hvordan synspunkter på oversettelsen og implementeringsfølger av den kan forstås ut i fra generell målteori og grunnleggende perspektiver på organisasjoner. Analysen viser at motstand mot å bruke målinger kan rettes både mot måten det er oversatt på, og det grunnleggende ved ideen, og at ulik tilhørighet av motstand får ulike implikasjoner i møte med argumentene for å bruke målinger. Motstand mot måten det er oversatt på kan møtes, samtidig som målstyring vedvarer, mens den grunnleggende motstanden vanskeligere lar seg møte hvis målstyring skal vedvare.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: