Fra fyrstikkmønster til matematiske symboler. En casestudie av tre elevers arbeid med to forskjellige geometriske mønster
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11311Dato
2017-05-29Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Antonsen, Vanja RenéeSammendrag
Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som fremstiller elever i arbeid med geometriske mønster. På bakgrunn av stor interesse i fagområdet algebra og elevers forståelse for det matematiske symbolspråket vil jeg se på problemstillingen: Hvordan kan arbeid med geometriske mønster bidra til elevenes forståelse av det matematiske symbolspråket?
Hensikten med studien er å undersøke hvordan elevers resonneringskompetanse kommer til uttrykk gjennom deres arbeid med geometriske mønster, og hvordan arbeidsprosessen kan bidra til elevenes forståelse av det matematiske symbolspråket. Jeg har undersøkt en gruppe på tre elever som arbeider med to forskjellige geometriske mønster, og undersøkelsen kan karakteriseres som en beskrivende enkelcase.
Funnene fra analysen viser at elevenes resonneringskompetanse i en høyere grad kommer til uttrykk i arbeid med det første geometriske mønsteret (Fyrsikkmønster 1) sammenlignet med det andre geometriske mønsteret (Fyrstikkmønster 2). I oppgaven - Fyrstikkmønster 1 arbeidet elevene i større grad med gjetninger som var veiledet av intuisjoner og følelser enn de gjorde i oppgaven - Fyrstikkmønster 2, som kan være årsaken til forskjell i funnene. Funnene viser blant annet at deloppgavene i Fyrstikkmønster 1 og Fyrstikkmønster 2, og bruken av fyrstikker som manipulerende gjenstander har bidratt til elevenes forståelse av det matematiske symbolspråket.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: