Lærebøkers tilrettelegging for problemfylt aktivitet. En mixed methods studie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11313Dato
2017-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bergheim, RobinSammendrag
Denne masteroppgaven i matematikkdidaktikk har hatt som formål å finne ut i hvilken grad lærebøker i matematikk legger til rette for problemfylt aktivitet på 8. trinn. For å svare på dette utledet jeg en teoridel omhandlende problemfylt aktivitet i sammenheng med DNR-basert undervisning og spesielt intellektuelt behov. Deretter bygde jeg opp et konseptuelt rammeverk for analyse. Spesielt sentral ble Fuller, Rabin, & Harels (2011) fire punkter for problemfylt undervisning gjennom intellektuelt behov. Gjennom lærebokanalysen hadde jeg et pragmatisk kunnskapssyn og anvendte et mixed methods design på et utvalg bestående av de tre mest brukte lærebøkene i matematikk på 8. trinn; Maximum 8, Faktor 8 og Nummer 8. Til slutt satt jeg igjen med statistikk som viste at 15 % av oppgavene i bøkene var problemfylte oppgaver i min forstand. Andelen i henholdsvis Nummer, Maximum og Faktor var 17,4 %, 14,8 % og 8,9 %, noe som viser til en ganske stor forskjell, der Faktor skiller seg negativt ut. Selv om jeg ble positivt overrasket over helhetsinntrykket til Nummer, vil jeg påstå at alle bøkene kunne hatt større fokus på problemfylt aktivitet for å underbygge elevenes relasjonelle forståelse, i stedet for instrumentelle forståelse (Skemp, 1976).
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: