dc.contributor.advisor | Maxwell, Gregor | |
dc.contributor.author | Martinsen, May Jorun | |
dc.date.accessioned | 2017-09-12T12:04:37Z | |
dc.date.available | 2017-09-12T12:04:37Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Min målsetting med denne studien er å bidra til ei bevisstgjøring av betydningen læreren har i forhold til å gi elevene den beste hjelpen til sosial fungering og til og lykkes sosialt. I denne studien er problemstillinga hvordan læreren best kan hjelpe barn til å mestre sosialt gjennom analyse, tolkning og drøfting av samtaler med lærere og ut fra gransking av deres studieplan. For å undersøke problemstillinga som også blir sett på som et forskningsspørsmål, har oppgaven to forskningsspørsmål til. De omhandler hvordan begrepene sosial læring og sosial kompetanse fremstår i studieplan for integrert mastergradsprogram- lærerutdanning 1.-7.trinn ved UiT og hvilken undervisning som kan finnes i sosial læring og sosial kompetanse i dag på barnetrinnet.
Etter å ha innhentet teoretisk innsikt i begrepene sosial mestring, sosial læring og sosial kompetanse, utviklet jeg en modell som viser sammenhengen jeg ser mellom forannevnte begreper. Sammen med informantenes syn og studieplanens fremstilling av begrepene ble også modellen sentral for å kunne svare på problemstillinga.
Jeg finner at essensen av lærernes svar på hvordan de best kan hjelpe barn til å mestre sosialt kan gis i form av tre kategorier: 1) å være en aktiv deltaker i barns livsverden, 2) håndtering av den sosiale kontakten samt 3) læreren er en rollemodell for elevene der undervisninga i sosial læring og sosial kompetanse også kan finne sted ut fra situasjoner og behov.
Ved å ta utgangspunkt i modellen og lærernes oppfatninger av begrepene fremstår at gjennom å ruste elevene til å takle livet, utvikles grunnleggende syn, ferdighet og kunnskap i å omgås med andre som igjen fører til sosial mestring. Ifølge studieplanen og sett i lys av modellen, oppnås sosial mestring hos barn ved at læreren tilrettelegger for læring i samspill med andre som vil føre til utvikling av kulturelle redskaper.
Hjelpen gis best ved at den skjer gjennom dialog og samtaler samt at læreren ser til at barnet aktivt deltar i det sosiale miljøet. Lærerens sosiale kompetanse og handlingskompetanse får betydning i forhold til å gi best mulig hjelp.
Det blir av interesse å se innholdet i den nye læreplanen som kommer, og hvor stor plass sosial læring og sosial kompetanse kommer til å få, ikke minst i det nye emnet livsmestring | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11439 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | sosial mestring | en_US |
dc.subject | sosial kompetanse | en_US |
dc.subject | sosial læring | en_US |
dc.title | Sosial mestring. Hva er den beste hjelp fra læreren? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |