dc.contributor.advisor | Nilsen, Viviann | |
dc.contributor.author | Antonsen, Jill-Heidi | |
dc.date.accessioned | 2017-09-14T13:23:02Z | |
dc.date.available | 2017-09-14T13:23:02Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Sammendrag.
Tittel: De små barna, og den «vanskelige» samtalen.
En kvalitativ studie av hvordan barnehagen kan jobbe forebyggende mot seksuelle overgrep.
Forfatter: Jill-Heidi Antonsen.
Formålet med denne oppgaven har vært å finne ut hvilke erfaringer og tanker pedagoger sitter med når det gjelder det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep i barnehagen, samt hvorvidt enkle hjelpemidler i form av samtalekort kan være til støtte og hjelp under dette viktige arbeidet.
For å innhente kunnskap har jeg foretatt kvalitative intervjuundersøkelser med tre pedagogiske ledere om deres erfaringer knyttet til det forebyggende arbeidet. Grunnet manglende føringer for hva forebygging av seksuelle overgrep i barnehagen innebærer, samt egen erfaring med hvor vanskelig det er å finne de rette ordene for hva man bør si, kom ideen om å lage samtalekort tenkt som støtte og hjelp i det forebyggende arbeidet. Samtalekortene er laget i tett samarbeid med Barnehuset i Tromsø. Forskningsdesignet er et pretest-posttest design, uten bruk av kontrollgruppe. Forskningsdeltakerne har fått i oppdrag å prøve ut enkle samtalekortene på sine avdelinger, hvor erfaringene de gjør seg under utprøvingen vil gi svar på om samtalekort kan være et positivt bidrag i det forebyggende arbeidet i barnehagen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11450 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | spesialpedagogikk | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | De små barna og den "vanskelige" samtalen. Barnehagelærernes erfaringer og utfordringer med det forebyggende arbeidet mot seksuelle overgrep | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |