Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjørndal, Cato
dc.contributor.authorBjørnsdatter, Oda
dc.date.accessioned2017-09-14T13:35:51Z
dc.date.available2017-09-14T13:35:51Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie av veiledere i skolens opplevelse av egen veilederkompetanse. Oppgaven ser på hvordan praksisveiledere opplever sin kompetanse i begynnelsen av en videreutdanning i veiledningspedagogikk, og hvordan de opplever at denne kompetansen utvikler seg i løpet av utdanningen. Oppgaven bygger empirisk på intervjusamtaler med fire veiledere som tar denne videreutdanningen. Teoretisk tar oppgaven for seg kompetanse som begrep og ser på noen sentrale teorier om utvikling av profesjonell kompetanse, blant annet Skaus teori om profesjonell kompetanse og Dreyfus og Dreyfus sin teori om ulike faser i ferdighetstilegnelse. I tillegg blir tre aspekter ved veiledning særlig vektlagt: betydningen av veileders evne til å etablere relasjon med veisøker, betydningen av veileders evne til å hjelpe veisøker til refleksjon, og skillet mellom direkte og indirekte veiledning, med vekt på motsetningen mellom mesterlære og refleksjon over handling.en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10037/11451
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleDen kompetente praksisveileder. En kvalitativ studie av veilederes opplevelse av egen kompetanseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel