Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNilsen, Vivian Doris
dc.contributor.authorBergersen, Sandra Angelita
dc.contributor.authorJensen, Tatjana Solberg
dc.date.accessioned2017-09-14T13:55:48Z
dc.date.available2017-09-14T13:55:48Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne studien tar for seg å undersøke på hvilken måte barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser kan virke forebyggende mot seksuelle overgrep. I tillegg undersøker den hvordan barnehageansattes holdninger kan innvirke på det forebyggende arbeidet i barnehagens praksis. Teorigrunnlaget for oppgaven presenterer aktuell teori og forskning som omhandler barns seksuelle og følelsesmessige utvikling, samt hvordan kunnskap om kropp, seksualitet og følelser kan virke forebyggende mot seksuelle overgrep. I tillegg tar teorikapittelet for seg avdekking av seksuelle overgrep, samt hvilke signaler barn kan gi. Til slutt presenteres teori som argumenterer for hvordan tabuisering av seksualiteten- samt holdninger og diskurser kan legge føringer eller innvirke på barnehagens praksis. Studien benytter seg av kvalitativt intervju som forskningsmetode. Utvalget består av tolv informanter, hvorav syv pedagogiske ledere, tre styrere samt to kommunale ledere i Sortland kommune. Sortland kommune startet i 2011 prosjektet «Forebygging av seksuelle overgrep mot barn og unge» hvor fokuset blant annet var å øke barnehageansattes kunnskap om forebygging og avdekking, samt formidle kunnskap om kropp, seksualitet og følelser til alle barnehagebarn. Semistrukturerte intervju ble benyttet for å innhente data for denne studien, som tar for seg å undersøke arbeidsmetoder i prosjektarbeidet knyttet til formidling av kunnskap til barn, holdninger før og etter prosjektets oppstart samt virkningen av det forebyggende arbeidet. Det kommer frem av funnene at det i liten grad har vært jobbet med seksualitet som tema i barnehagene før prosjektets oppstart. Samtlige av informantene beskrev tematikken rundt seksualitet som et vanskelig tema før prosjektets oppstart, og de ansatte opplevde det som utfordrende å skulle jobbe med denne tematikken gjennom kunnskapsformidling til barna. Samtidig beskrev informantene som var relativt nyutdannet en opplevelse av at tematikken var helt naturlig, da de hadde hatt om barns seksualitet og forebygging mot seksuelle overgrep i utdanningsforløpet sitt. Videre kommer det frem av studien at etter implementering av prosjektet, varierer det i stor grad hvor ofte og inngående det jobbes med tematikken i barnehagene. I tillegg viser funnene en korrelasjon mellom hvor ofte det jobbes med tematikken og avdekking av overgrep.  en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11453
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectHumanoria:000en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleBarnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser. Forebygging av seksuelle overgrepen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)