ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • View Item
  •   Home
  • Universitetsbiblioteket
  • Artikler, rapporter og annet (UB)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11536
Thumbnail
View/Open
abstract.pdf (29.06Kb)
abstract (PDF)
article.pdf (26.72Mb)
presentation (PDF)
Date
2017
Type
Conference object
Konferansebidrag

Author
Stenersen, Mark; Andreassen, Helene N.
Abstract
Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving, tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er tanker vi forsøker å ha med oss i alle prosjekter hos Result (Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi) ved Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet. Nettressursen iKomp (http://ikomp.no) er et av flere eksempler der vi gjennom valg av plattform har fått rettet fokus på innholdet og et minimalistisk brukerdesign (UX design). Hvor, i prosessen med å utvikle en tjeneste eller et verktøy, bør hensynet til nettopp brukeropplevelsen etableres? Og hva vil det si å sette studentens behov først? Finnes det måter å jobbe på som sikrer at prosessen med å utvikle en tjeneste eller å finne ett verktøy ivaretar brukerperspektivet, og samtidig oppmuntrer og/eller tvinger oss til å reflektere over hva det er vi prøver å lage? Å lage en verktøykasse med tjenester og verktøy for studenter og brukere generelt handler ikke bare om hva som er mest effektivt, teknisk sett, billigst eller valgt av andre. Det handler like mye om hva som er rett for brukeren. For å finne ut av det må man noen ganger begynne i andre enden og forstå hva som dekker behovene til brukeren. Denne Pecha Kuchaen handler om tilgjengeliggjøring gjennom valg av grafiske grensesnitt, og godt brukerorientert design.
Publisher
UiT Norges arktiske universitet
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (UB) [3245]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)