Tilgjengeliggjøring gjennom brukerorientert design
Abstract
Hva mener vi med tilgjengeliggjøring når vi diskuterer kompetanseheving,
tjenesteutvikling og valg av verktøy og hvordan vet vi at det vi tilbyr dekker brukerens
behov? Er det andre aspekter vi også bør ha fokus på? Vi som skal formidle kunnskap
må også forstå brukerne våre og deres behov. Dette er tanker vi forsøker å ha med oss i
alle prosjekter hos Result (Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi) ved
Universitetsbiblioteket, UiT Norges arktiske universitet. Nettressursen iKomp
(http://ikomp.no) er et av flere eksempler der vi gjennom valg av plattform har fått rettet
fokus på innholdet og et minimalistisk brukerdesign (UX design).
Hvor, i prosessen med å utvikle en tjeneste eller et verktøy, bør hensynet til nettopp
brukeropplevelsen etableres? Og hva vil det si å sette studentens behov først? Finnes
det måter å jobbe på som sikrer at prosessen med å utvikle en tjeneste eller å finne ett
verktøy ivaretar brukerperspektivet, og samtidig oppmuntrer og/eller tvinger oss til å
reflektere over hva det er vi prøver å lage?
Å lage en verktøykasse med tjenester og verktøy for studenter og brukere generelt
handler ikke bare om hva som er mest effektivt, teknisk sett, billigst eller valgt av andre.
Det handler like mye om hva som er rett for brukeren. For å finne ut av det må man
noen ganger begynne i andre enden og forstå hva som dekker behovene til brukeren.
Denne Pecha Kuchaen handler om tilgjengeliggjøring gjennom valg av grafiske
grensesnitt, og godt brukerorientert design.