dc.contributor.advisor | Fulsås, Narve | |
dc.contributor.advisor | Pötzsch, Holger | |
dc.contributor.author | Stensletten, Ari | |
dc.date.accessioned | 2017-09-27T07:58:59Z | |
dc.date.available | 2017-09-27T07:58:59Z | |
dc.date.issued | 2017-05-31 | |
dc.description.abstract | Avhandlingen belyser bruken av historiesimulerende spill i undervisning. Bakgrunnen for dette er at historiefaget mangler en del arbeid rundt emnet. Sentralt i avhandlingen er et feltarbeid ved Rothaugen skole, som observerte et pilotprosjekt der dataspillet This War of Mine ble brukt i historieundervisningen.
Avhandlingen introduserer digitale spill som historie, og historiesimulering i undervisning primært gjennom to verker: Digital Games as History som er Adam Chapmans arbeid vedrørende historiespill som et undervurdert verktøy innen historiefaget og Jeremiah McCalls verk, Gaming the Past, som sikter på å introdusere digitale historie¬simulerende spill som verktøy i undervisning. De blir knyttet opp mot kontra¬faktisk historie som er en etablert didaktikk og via det til Læreplanverket. Dette blir igjen brukt i analysen og vurderingen av pilotprosjektet ved bruk av feltarbeidet på Rothaugen. Feltarbeidet inkluderer observasjon, intervju og elevbesvarelser.
Feltarbeidet gav blandede resultater grunnet ulike faktorer, og konklusjonen var at historiesimulerende spill i undervisning har mye potensiale, men det krever en del av både læreren og skolen i form av tid og ressurser. Elevene var reflekterte over bruken av spill i undervisning. Videre kan avhandlingen brukes som veiledning til fremtidige prosjekt som ønsker å ta i bruk spill i undervisning. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11540 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | HIS-3980 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089 | en_US |
dc.title | Digital historiesimulering i undervisning. Muligheter og begrensninger | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |