Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMaxwell, Gregor
dc.contributor.authorTorsvik, Beate
dc.date.accessioned2017-11-03T06:43:53Z
dc.date.available2017-11-03T06:43:53Z
dc.date.issued2017-05-14
dc.description.abstractTemaet for studien er læreres arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksis. Skolen er et sted hvor barn og unge tilbringer mye tid. Lærerrollen har utviklet og endret seg mye i et historisk perspektiv. Lærerne underviser for enslige mindreårige asylsøkere i rene innføringsklasser. Gjennom kvalitative intervjuundersøkelser har jeg belyst disse temaene fra lærerens perspektiver med grunnlag i deres erfaringer i skolen. Hovedproblemstillingen er: Hvordan arbeider lærerne med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige? I tillegg har jeg undersøkt hvordan utfordringer lærerne møter i undervisningen av denne elevgruppen, samt hvordan de arbeider for å inkludere elevene i skolemiljøet. Selve utvalget består av seks lærere som har jobbet mange år i skolen og opparbeidet seg erfaringer med enslige mindreårige asylsøkere og andre minoritetsspråklige barn og unge. Studiens funn viser til at lærerne har en proaktiv holdning i miljøet og vektlegger relasjonens betydning. De bruker mye tid på å skape trygghet og forutsigbarhet for denne elevgruppen. De er opptatt av å danne en god lærer-elev relasjon til hver enkelt elev, gjennom interesse, toleranse, anerkjennelse og kommunikasjon. Lærerne fremhever forutsigbarhet og kontinuitet som to viktige grunnpilarer i arbeidet med de enslige mindreårige. Samtidig fremheves det at omsorg og sensitivitet er minst like viktig når man underviser denne elevgruppen, særlig fordi en del av de er preget av traumer og vonde minner fra flukten til Norge. Lærerne understreker at mangel på verdig og elevfremmede læremateriell, samt manglende ressurser skaper utfordringer i undervisningen. Å drive tilpasset undervisning på et hensiktsmessig nivå, slik at hver enkelt elev får utfordret sine forutsetninger er en krevende oppgave. Lærernes holdninger og oppfatninger tyder på at de ønsker at de enslige skal føle seg som en del av miljøet, delta i sosiale aktiviteter og leke sammen med norske elever. Lærerne har en positiv tilnærming til inkluderingsarenaen og arbeider for å bryte ned fordommer og barrierer. Derfor vektlegger de kulturelle forskjeller og arbeider aktivt for å bygge broer mellom elevgruppene, slik at de ikke fremstår som ”vi og de andre”. Samtidig etterlyser de et tettere samarbeid på tvers av skolene og mellom sine kolleger for å skape et bedre miljø, både faglig og sosialt for elevene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11699
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.title”Vi og de andre” Lærernes arbeid med elev-lærer relasjonen for å ivareta psykisk helse hos enslige mindreårige asylsøkere, utfordringer i undervisningen, samt inkludering i praksisen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)