• Elevinflytande i matematik 

      Österberg, Kerstin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-03-23)
      I detta aktionsforskningsarbete har jag arbetet med att få eleverna att bli medvetna om vad de ska lära sig i skolan, vilka målen är och vad som förväntas av dem. Mitt fokus har legat på ett ämne – matematik. Genom att ge eleverna inflytande har de fått vara med och påverka hur de ska lära och hur de ska nå sina mål. Under arbetets gång har jag haft elevsamtal, eleverna har skrivit reflektioner ...
    • EN PASSELIG FORSTYRRELSE - Hvordan kan medarbeidersamtalen brukt på en verdsettende måte være et redskap for læring? 

      Eie, Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-04)
      Dette er en erfaringsbasert masteroppgave i aksjonslæring for ledere. Formålet med prosjektet har vært å forske på skolelederens rolle i en lærende organisasjon. Forskningen har foregått i egen organisasjon i forhold til individuell læring og utvikling og hvordan dette kan bringes videre til fellesskapet. Jeg ville sette et spesielt søkelys på medarbeidersamtalen som et verktøy i en lærende organisasjon. ...
    • Crewet, et enkelt tiltak for å forebygge atferdsvansker for gutter i grunnskolen 

      Raunholm, Arne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-05)
      Crewet er et tiltak for gutter på mellomtrinnet. Selve tiltaket innebærer bruk av lyd og lysutstyr i ulike sammenhenger i skolen. Guttene får ansvar i et arbeidsfelleskap. Hensikten er at de gjennom en populær oppgave for fellesskapet sammen med andre elever skal få bedre relasjoner til alle andre i skolesamfunnet. Samtidig ser jeg på hvordan kollegiet sammen kan fremme læringsmiljøet gjennom dette tiltaket
    • Læring uten støttehjul 

      Folkvord, Kåre Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-12)
      Hva tenker rektorer om videreføringen av utviklingsprosjekter når det eksterne fokuset er avsluttet? Hvordan lærer skolen videre når støttehjulene er skrudd av? Skolens hverdag kan framstå som sammensatt og kompleks. Med bakgrunn som rektor i skolen er kravet til utvikling og endring stort. «Change in education is easy to propose, hard to implement, and extraordinarily difficult to sustain” ...
    • Kollegaveiledning og profesjonalitet 

      Helbæk, Gisle Hagen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-12)
      Oppgaven har hatt som mål å undersøke hvilken påvirkning kollegaveiledning, som et strukturert refleksjonsverktøy, har hatt når det gjelder kompetanseutvikling og oppøving av profesjonaliteten på skolen, både for den enkelte profesjonsutøver og for skolen som organisasjon. Resultatene viser først og fremst at lærerne er positive til kollegaveiledning generelt, og at de ser på det som et nyttig ...
    • Skjerpet blikk for læring : hvordan kan skolelederne bidra til økt læringsbevissthet i kollegiet gjennom strukturell og kulturell tilrettelegging for mer refleksiv virksomhet? 

      Andersen, Elin Synnøve; Jacobsen, Terje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-13)
      Studien har et skjerpet blikk for læring i det voksne miljø. Oppgaven er en kvalitativ studie som undersøker hvordan skolelederne kan bidra til økt læringsbevissthet i kollegiet gjennom strukturell og kulturell tilrettelegging for mer refleksiv virksomhet. I tråd med et sosiokulturelt læringssyn skjer læring i samspillet mellom mennesker. Empirien er samlet inn ved bruk av fokusgruppeintervju. ...
    • Læring for framtiden : hvordan kan ledelsen sammen med personalet få til en god nyetablering? 

      Kristiansen, Irene Ottøy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-13)
      Tittel: Læring for framtiden Hvordan kan ledelsen sammen med personalet få til en god nyetablering? Forfatter: Irene Ottøy Kristiansen Aksjonslæring som innfallsvinkel til å studere endringsarbeid i skolen. Skolen har startet opp med innføringsklasse i ungdomsskolen. Personalet var nytilsatt og hadde lite tid til å forberede seg før de skulle i gang med arbeidet i klassen. Utfordringen min ...
    • Relasjonsbygging : hvordan kan ansatte på Bogafjell skole bygge gode relasjoner til elever og foreldre fra første klasse? 

      Undheim, Dag Harald (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-14)
      Se eget vedlegg for norsk og engelsk sammendrag.
    • Hvordan kan skoleleder gjennom skolevandring bidra til utvikling av lærerjobben? 

      Håland, Kjell Arne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-14)
      Stortingsmeldinger og skoleeierprogram levner ikke tvil om at lærerne er den viktigste forutsetningen for elevenes læring, og at skoleleder skal lede skoleutviklingen og det pedagogiske arbeidet på skolen. Hensikten med min studie er å prøve å finne ut hvordan skoleleder gjennom skolevandring kan medvikre til utvikling.