Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorKarlsen, Solveig
dc.contributor.authorOlufsen, Magne
dc.contributor.authorHaugland, Ole Anton
dc.contributor.authorThorvaldsen, Steinar
dc.date.accessioned2017-12-08T08:58:55Z
dc.date.available2017-12-08T08:58:55Z
dc.date.issued2017
dc.description.abstractFra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag.en_US
dc.description.abstractFrom 2017 the primary and lower secondary teacher education in Norway will be a master education. But already in 2010, as the first teacher education institution, UiT The Norwegian Arctic University started a 5-year integrated master program for this group of teachers. In this pilot study the former and the new program in science are compared. The results might give an early glance at what will be the new teacher education in Norway. Our results show that motivation, interest for the science subjects and grades from upper secondary school are in general good and relatively unchanged between the two groups of students. The master students get significantly more school practice in science compared to students in the former teacher program. Unfortunately, students do not report higher study effort or higher workload in the new master program. A positive result however is that subject matter knowledge and pedagogical content knowledge seem to be better integrated in the science courses.en_US
dc.descriptionSource at <a href=https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03> https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03 </a>en_US
dc.identifier.citationKarlsen S, Olufsen M, Haugland OA, Thorvaldsen S. Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen. UNIPED. 2017;40(4):299-311en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1507644
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11819
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/uniped/2017/04/et_tidlig_gloett_inn_i_den_nye_norskelaererutdanningen
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.titleEt tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolenen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel