dc.contributor.advisor | Vambheim, Nils Vidar | |
dc.contributor.author | Albertsen, Vegard Mykkeltveit | |
dc.contributor.author | Mathiassen, Lars Einar | |
dc.date.accessioned | 2018-01-16T13:43:40Z | |
dc.date.available | 2018-01-16T13:43:40Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen omhandler klassemiljø og forebyggende arbeid for å motvirke isolasjon, mobbing og skolevegring blant elevene. Mangel på relasjoner kan gi negative følger for elevene, både faglig og sosialt. Det relasjonelle klimaet i klasserommet kan medvirke til bedre læring. Avhandlingen fokuserer på hvordan en kan identifisere hvilke elever som er isolerte og/eller sårbare i klassemiljøet, og hvordan en kan intervenere for å forsterke disse elevenes posisjon i jevnaldergruppa/klassemiljøet.
I en hektisk skolehverdag har ikke alltid lærerne oversikt over hvilke elever som har utfordringer med å skape seg relasjoner. Dette gjør at lærerne og helst kontaktlærerne har problemer med å identifisere elever som har mangelfulle relasjoner til sine medelever, da det tar tid og krever innsikt å oppdage elever som sliter med dette. Videre er det ofte ikke satt i system eller laget gode rutiner på hvordan skolen skal jobbe med å hjelpe disse elevene til å skape relasjoner.
Målet for studien var å gi kontaktlærerne redskaper som kunne benyttes slik at elevene selv klarer å tilegne seg relasjoner til sine medelever. Relasjoner er viktig for både identitetsutvikling og selvbilde. Gode sosiale relasjoner bedrer læringsmiljøet og forsterker elevens trivsel og motivasjon for å lære. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11977 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.subject | Relasjonsbygging | en_US |
dc.subject | Relasjoner | en_US |
dc.subject | Klassetrivsel.no | en_US |
dc.subject | invisible hand | en_US |
dc.subject | usynlig hånd | en_US |
dc.subject | forebygging | en_US |
dc.subject | skolevegring | en_US |
dc.subject | mobbing | en_US |
dc.subject | læringsmiljø | en_US |
dc.subject | klassemiljø | en_US |
dc.subject | elev-elev-relasjoner | en_US |
dc.subject | lærerstyrte tiltak | en_US |
dc.subject | Sosial kompetanse | en_US |
dc.subject | sosialt isolert | en_US |
dc.subject | Mead | en_US |
dc.subject | Selvet | en_US |
dc.subject | Bronfenbrenner | en_US |
dc.subject | Økologisk modell | en_US |
dc.subject | Klasseledelse | en_US |
dc.subject | klassetrivsel | en_US |
dc.subject | identitet | en_US |
dc.subject | Relasjon elev-elev | en_US |
dc.subject | Aksjonsforskning | en_US |
dc.title | Vil du være lamme mæ? Kartlegging og intervensjon for å forebygge isolasjon og ensomhet blant skoleelever. En empirisk studie | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |