Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVambheim, Nils Vidar
dc.contributor.authorAlbertsen, Vegard Mykkeltveit
dc.contributor.authorMathiassen, Lars Einar
dc.date.accessioned2018-01-16T13:43:40Z
dc.date.available2018-01-16T13:43:40Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne avhandlingen omhandler klassemiljø og forebyggende arbeid for å motvirke isolasjon, mobbing og skolevegring blant elevene. Mangel på relasjoner kan gi negative følger for elevene, både faglig og sosialt. Det relasjonelle klimaet i klasserommet kan medvirke til bedre læring. Avhandlingen fokuserer på hvordan en kan identifisere hvilke elever som er isolerte og/eller sårbare i klassemiljøet, og hvordan en kan intervenere for å forsterke disse elevenes posisjon i jevnaldergruppa/klassemiljøet. I en hektisk skolehverdag har ikke alltid lærerne oversikt over hvilke elever som har utfordringer med å skape seg relasjoner. Dette gjør at lærerne og helst kontaktlærerne har problemer med å identifisere elever som har mangelfulle relasjoner til sine medelever, da det tar tid og krever innsikt å oppdage elever som sliter med dette. Videre er det ofte ikke satt i system eller laget gode rutiner på hvordan skolen skal jobbe med å hjelpe disse elevene til å skape relasjoner. Målet for studien var å gi kontaktlærerne redskaper som kunne benyttes slik at elevene selv klarer å tilegne seg relasjoner til sine medelever. Relasjoner er viktig for både identitetsutvikling og selvbilde. Gode sosiale relasjoner bedrer læringsmiljøet og forsterker elevens trivsel og motivasjon for å lære.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11977
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3900
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.subjectRelasjonsbyggingen_US
dc.subjectRelasjoneren_US
dc.subjectKlassetrivsel.noen_US
dc.subjectinvisible handen_US
dc.subjectusynlig hånden_US
dc.subjectforebyggingen_US
dc.subjectskolevegringen_US
dc.subjectmobbingen_US
dc.subjectlæringsmiljøen_US
dc.subjectklassemiljøen_US
dc.subjectelev-elev-relasjoneren_US
dc.subjectlærerstyrte tiltaken_US
dc.subjectSosial kompetanseen_US
dc.subjectsosialt isolerten_US
dc.subjectMeaden_US
dc.subjectSelveten_US
dc.subjectBronfenbrenneren_US
dc.subjectØkologisk modellen_US
dc.subjectKlasseledelseen_US
dc.subjectklassetrivselen_US
dc.subjectidentiteten_US
dc.subjectRelasjon elev-eleven_US
dc.subjectAksjonsforskningen_US
dc.titleVil du være lamme mæ? Kartlegging og intervensjon for å forebygge isolasjon og ensomhet blant skoleelever. En empirisk studieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)