Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLekang, Trond
dc.contributor.authorMyrland, Kjell Rune
dc.date.accessioned2018-03-13T07:01:07Z
dc.date.available2018-03-13T07:01:07Z
dc.date.issued2017-11-01
dc.description.abstractDenne masteroppgaven sitt tema har sitt overordnede utspring i FNs barnekonvensjon, og hvordan målene i denne, via offentlige dokumenter, er forsøkt operasjonalisert og imøtekommet gjennom en arbeidsmodell initiert av Alta kommune, også kalt Tidlig Innsats Altamodellen. Det overordnende målet er prinsippet om barnets beste. Oppgaven har som mål å undersøke hvordan uttrykk implementeringen av arbeidsmodellen har fått for tre lærere i praksisfeltet. Masteroppgaven har ikke til hensikt å undersøke konsekvensene dette har fått i lys av praksisendring, men retter fokuset på lærernes beskrivelse av implementeringsprosessen. Et viktig premiss i undersøkelsen er at lærerne gjennomførte opplæringen i Tidlig Innsats Altamodellen for fem år siden. Problemstillingen har vært utgangspunkt for valg av metode. Siden undersøkelsen er ute etter hvordan tre lærere beskriver implementeringsprosessen, falt valget på kvalitativ metode, der dataene ble samlet inn gjennom semistrukturert intervju. Informantene ble valgt ut fra bestemte kriterier. Det var avgjørende at de hadde deltatt i opplæringen i den nye arbeidsmodellen, og at de hadde vært med på den treårige implementeringsperioden. Intervjuene ble transkribert, og det ble gjennomført meningsfortetting. Undersøkelsen viser at lærerne, som selv har mye kompetanse, erfarte samarbeid med hjelpeinstansene som krevende til å begynne med, men at dette endret seg til noe positivt underveis i implementeringen. Lærerne beskriver viktigheten av en ledelse som tar ansvar, og at det er avgjørende å stille til veie rammefaktorer som tid, og ressurser slik at «merarbeidet» en slik implementering fører med seg, ikke skal føre til barrierer. Det ser ut til at å involvere hele organisasjonen er viktig for å lykkes med en så stor implementering, og at innovatørene (kommunens sektor) må ha god kunnskap om implementeringsarbeid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12294
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDPED-3901F
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleImplementering av Tidlig Innsats Altamodellen. Hvordan beskriver tre lærere implementeringen av tidlig innsats Altamodellenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)