dc.contributor.author | Thunberg, Odd Arne | |
dc.contributor.author | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.date.accessioned | 2018-04-12T10:28:08Z | |
dc.date.available | 2018-04-12T10:28:08Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.description.abstract | Artikkelen retter fokus mot frafallsproblematikk i videregående skole. En mulig løsning er å
øke elevenes kompetanse i å gjøre karrierevalg. I en videreutdanningsstudie i yrkesveiledning
har skolerådgivere og lærere arbeidet med å utvikle mulige løsninger gjennom FoU-arbeid på
egne arbeidsplasser. <br>
Data er samlet inn fra bl.a. veiledningssamtaler og eksamensoppgaver. Som analyseredskaper
er teoretiske begreper fra Ellstrøm (2006) anvendt; tilpasningslæring og idealet elevskap i
utviklingslæring. <br>
Artikkelens funn er at medbestemmelse – ikke bare medvirkning – i valg av aktiviteter,
rådgiver, utdanning og skolested øker elevens kompetanse i å gjøre karrierevalg.
Artikkelen bidrar med praktiske eksempler på hvordan skolene kan lykkes med dette, med
utgangspunkt i faget Utdanningsvalg. Faget ble obligatorisk på ungdomsskoletrinnet fra 2008. | en_US |
dc.description | Source at: <a href=http://doi.org/10.7577/sjvd.2136> http://doi.org/10.7577/sjvd.2136 </a> | en_US |
dc.identifier.citation | Thunberg, O. A. & Andreassen, S-E. (2017). Elevskap mot frafall i videregående skole. Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling, 2, 1-26. http://doi.org/10.7577/sjvd.2136 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1481454 | |
dc.identifier.doi | 10.7577/sjvd.2136 | |
dc.identifier.issn | 2464-4153 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/12517 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Oslo and Akershus University College of Applied Sciences | en_US |
dc.relation.journal | Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Elevskap mot frafall i videregående skole | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |