dc.contributor.author | Eriksen, Liss Trine | |
dc.contributor.author | Bongo, Berit Andersdatter | |
dc.contributor.author | Mehus, Grete | |
dc.date.accessioned | 2018-05-02T13:22:10Z | |
dc.date.available | 2018-05-02T13:22:10Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: <br> Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleieutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?
Hensikten med denne studien er å utforske urfolksperspektiv i utdanningen av
sykepleiere i Norge. <br>Metode:<br> I studien deltar 25 av de 26 norske sykepleierutdanninger. Det
ble gjennomført en dokumentanalyse som er en kvalitativ innholdsanalyse av fagplan for
hver enkelt utdanning, der samiske kulturforhold, helseforståelse og tilnærming til sykdom
er vektlagt. <br>Funn: <br> De fleste utdanningene har læringsutbytte på de generelle kulturelle forhold.
Læringsutbytte på samisk kultur og språkforståelse har ingen. Kun en har tematisert
innholdsbeskrivelse på samiske kulturelle forhold. Åtte av atten skoler har litteratur på
samiske kulturforhold, og fem av utdanningene er utenfor det kjernesamiske området fra
og med Trøndelag og nordover. Under halvparten av utdanningene i det kjernesamiske
området har ikke litteratur på samiske kulturforhold. <br>Konklusjon:<br> Det er manglende fokus
på urfolksperspektiv i fagplanene til sykepleierutdanning i Norge. Vi anbefaler at samisk
perspektiv vektlegges og tas med i utformingen av ny Rammeplan. | en_US |
dc.description | Accepted manuscript version. Published version available in: <a href=http://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06> Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. </a> | en_US |
dc.identifier.citation | Eriksen, L. T., Bongo, B. A. & Mehus, G. (2017). Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap?. Nordisk sygeplejeforskning, 7(3), 239-249. http://doi.org/10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1464406 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/issn.1892-2686-2017-03-06 | |
dc.identifier.issn | 1892-2678 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/12677 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Universitetsforlaget | en_US |
dc.relation.ispartof | Eriksen, L.T. (2021). Hvordan kan universitetet ivareta sitt samfunnsoppdrag: med eksempler fra sykepleierutdanningen i Finnmark. (Doctoral thesis). <a href=https://hdl.handle.net/10037/20526>https://hdl.handle.net/10037/20526</a>. | |
dc.relation.journal | Nordisk sygeplejeforskning | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200 | en_US |
dc.title | Urfolksperspektiv i utdanning. Sykepleierutdanninger i Norge uten urfolkskunnskap? | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |