dc.contributor.author | Weum, Maren | |
dc.contributor.author | Bragstad, Line Kildal | |
dc.contributor.author | Glavin, Kari | |
dc.date.accessioned | 2018-06-06T10:17:40Z | |
dc.date.available | 2018-06-06T10:17:40Z | |
dc.date.issued | 2017-11-24 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn: <br>Helsesøsteryrket er i stadig utvikling og må tilpasses nye satsingsområder, nye faglige krav, nye
oppgaver og mer ansvar.<br>
Hensikt:<br> Hensikten med studien var å kartlegge 1) hvilke kunnskapskilder helsesøstre benytter i praksis, 2)
hvilke ferdigheter helsesøstre har i å nne
og vurdere forskning og nasjonale retningslinjer, 3) hvilke hindre
helsesøstre møter når de skal finne
og vurdere forskning og nasjonale retningslinjer, og 4) hva som påvirker
ferdighetene i å vurdere forskningsbasert kunnskap.<br>
Metode: <br>Studien er en tverrsnittsstudie der 708 helsesøstre besvarte et nettbasert spørreskjema. Vi benyttet
statistiske analyser for å undersøke bruken av kunnskapskilder og faktorer som kan påvirke ferdigheter i å
vurdere forskningsbasert kunnskap.<br>
Resultater:<br> Nasjonale retningslinjer, kunnskap fra helsesøsterutdanningen, personlig erfaring og kommunens
retningslinjer var de mest brukte kunnskapskildene. De største hindringene de oppga, var for lite tid til å finne
forskning og utfordringer med å forstå engelskspråklige artikler. Helsesøstrene vurderte at de i stor grad var
kompetente til å finne
og vurdere nasjonale retningslinjer, men i mindre grad kompetente til å vurdere
forskningsbasert kunnskap. Helsesøstre med mastergrad og helsesøstre i fulltidsstilling hadde signikant
høyere odds for å vurdere seg selv som kompetente til å vurdere forskning.
<br>
Konklusjon: <br> Nasjonale retningslinjer er helsesøstrenes mest brukte kunnskapskilde. For å kunne ha en
kunnskapsbasert yrkesutøvelse må helsesøstre ha kompetanse til å vurdere anbefalingene i nasjonale
retningslinjer sammen med andre kunnskapskilder. Et fremtidig nasjonalt kompetanse- og utviklingssenter for
helsestasjons- og skolehelsetjenesten vil kunne spille en viktig rolle for å implementere nasjonale retningslinjer
og kvalitetssikre lokale prosedyrer i kommunene. | en_US |
dc.description | Source at: <a href=http://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2017.64242> http://doi.org/10.4220/Sykepleienf.2017.64242 </a> | en_US |
dc.identifier.citation | Weum, M., Bragstad, L. K. & Glavin K. (2017). Hvordan helsesøstre bruker kunnskapskilder. Sykepleien Forskning, 12, 1-22. 10.4220/Sykepleienf.2017.64242 | en_US |
dc.identifier.cristinID | FRIDAID 1520344 | |
dc.identifier.doi | 10.4220/Sykepleienf.2017.64242 | |
dc.identifier.issn | 1890-2936 | |
dc.identifier.issn | 1891-2710 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/12834 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norsk sykepleierforbund | en_US |
dc.relation.journal | Sykepleien Forskning | |
dc.relation.uri | https://sykepleien.no/sites/default/files/pdf-export/pdf-export-64242.pdf | |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Biblioteks- og informasjonsvitenskap: 320 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Library and information science: 320 | en_US |
dc.subject | VDP::Medisinske Fag: 700::Helsefag: 800::Helsetjeneste- og helseadministrasjonsforskning: 806 | en_US |
dc.subject | VDP::Medical disciplines: 700::Health sciences: 800::Health service and health administration research: 806 | en_US |
dc.title | Hvordan helsesøstre bruker kunnskapskilder | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.type | Tidsskriftartikkel | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |