Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGrepperud, Gunnar
dc.contributor.authorOpdal, Pål Anders
dc.date.accessioned2018-06-22T12:09:08Z
dc.date.available2018-06-22T12:09:08Z
dc.date.issued2018-06-18
dc.description.abstractSammendrag: Studien undersøker og analyserer utvalgte pedagogiske intensjoner, det vil si hensikter, formål og ønsker når det gjelder pedagogisk planlegging og praksis. Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring postulerer at: a) norsk høyere utdanning skal vektlegge læring mer enn undervisning; b) at undervisningen i norsk høyere utdanning skal baseres på læringsutbytte; og c) at ‘generell kompetanse’ skal innføres som overordnet læreplankategori i norsk høyere utdanning. Disse forhold uttrykker intensjoner for pedagogisk planlegging og praksis i norsk høyere utdanning, og det er disse intensjonene som undersøkes og analyseres i studien. Studiens overordnede formål er todelt: (i) å bidra til kunnskapsutviklingen når det gjelder angitte intensjoner; (ii) undersøke hvordan de pedagogiske intensjonene forstås blant de som er satt til å undervise i henhold til dem: vitenskapelig ansatte i norsk høyere utdanning. Studien følger dermed to spor, et teoretisk og et empirisk. Det teoretiske sporet utgjøres av 3 teoretiske artikler, mens det empiriske sporet utgjøres av 2 artikler hvis innretning er empirisk. I metodisk forstand er studien en pedagogisk-filosofisk, kvalitativ analyse. I de teoretiske artiklene anvendes primært pedagogisk-filosofiske metoder, mens analyseredskapene i de empiriske artiklene primært har sitt opphav i en kvalitativ intervjutradisjon. Vesentlige resultater i studien er at et fruktbart begrep om læring avhenger av et tykt (substansielt) begrep om undervisning. Å etterspørre en overgang fra undervisning til læring synes på denne bakgrunn forhastet. Et videre resultat er at «læringsutbytte» er upresist mellom begrepene læringsmål og læringsresultat, det vil si mellom intensjoner om læring, på den ene siden, og resultater av læring, på den annen. Det er dermed vanskelig å regulere en hensiktsmessig bruk for begrepet læringsutbytte i undervisningssammenheng. Når det gjelder begrepet ‘generell kompetanse’ indikerer studiens resultater at det er uklart hva «generell kompetanse» betegner og at det dermed er vanskelig å forstå hvilken funksjon begrepet er tenkt å ha i læreplansammenheng. Resultatene i de teoretiske artiklene understøttes av resultater i de empiriske: Vitenskapelig ansatte i norsk høyere utdanning rapporterer i liten grad om en overgang fra undervisning til læring. Det er videre uklart for dem hva «læringsutbytte» betegner og hvilken funksjon begrepet er ment å fylle.en_US
dc.description.abstractEnglish summary: The thesis investigates and analyses select pedagogical intentions, that is: purposes, goals, aims, and objectives relating to educational planning and practice. The National Qualifications Framework for life-long learning, the Norwegian footprint of the European Qualifications framework, postulates that: (i) Norwegian higher education is to focus on learning as opposed to teaching; (ii) That teaching in Norwegian higher education is to be based on learning outcomes; and (iii) That “generell kompetanse” (generic skill) be introduced as a parent curricular descriptor in Norwegian higher education. (i) – (iii) above expresses intentions for educational planning and practice in Norwegian higher education. These are the intentions that are investigated in the thesis. The overall objective of the thesis is two-fold: 1. To contribute theoretically to the growth of knowledge as regards the intentions outlined above; 2. To investigate empirically into how the intentions are understood amongst those placed to uphold them: scientific staff in Norwegian higher education. The thesis, accordingly, follows two different tracks, one theoretical and one empirical. The theoretical track consists in three theoretical articles, whilst the empirical track consists in two articles that are empirical investigations. Methodologically speaking, the thesis is based within two traditions. One is philosophy of education, the other is a qualitative-interview tradition. Methods derived from philosophy of education are primarily utilized in the theoretical articles, whilst the analytical tools applied in the empirical articles primarily derives from a qualitative-interview tradition. Major results of the thesis include the following: A fruitful and interesting concept of learning depends upon a thick, that is: substantial, concept of teaching. Focusing on learning, as opposed to teaching (intention (i) above), thus seems hasty. A further result is that the Norwegian translation of “learning outcome” (“læringsutbytte”) is vague between the concepts learning objective and learning result, that is: between intentions of learning on the one hand, and results of learning on the other. This, according to the thesis, severely damages the possibility of expedient use of “læringsutbytte” in curricular contexts (intention (ii) above). When it comes to the third intention, the introduction of “generell kompetanse” as a parent curricular descriptor, the thesis indicates that it is unclear what “generell kompetanse” denotes and that it is difficult, accordingly, to understand which function the concept is supposed to play in a curricular context. Results in the theoretical articles are substantiated by results in the thesis’ empirical papers: Scientific staff in Norwegian higher education does not seem to be focusing on learning as opposed to teaching. Further, they recount that they have a hard time understanding what “læringsutbytte” denotes and which function the concept is supposed to play when it comes to the planning of teaching.en_US
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractGår den an å kunne mer enn man har lært? Finnes det kompetanser som er generelle, det vil si kompetanser som man kan tilegne seg og så bruke i andre sammenhenger enn der de er innlært? Ta for eksempel Trude, kan vi lære henne å analysere – og så er deretter analysekompetanse noe hun besitter? Eller hva med Lindas evne til kritisk tenkning? Er dette en kompetanse som er generell? Det er klart at det finnes visse basiskompetanser som man kan anvende overalt hvis man først har tilegnet seg dem: å telle, å regne, å lese, å skrive. Men det er langt fra sikkert at også mer avanserte menneskelige funksjoner er generelle, altså at de kan overføres mellom stedet der de læres og andre, nye sammenhenger. I det hele tatt: Hva er sammenhengen mellom undervisning og læring? Trenger Trude og Linda å undervises i det de skal lære, eller lærer de uavhengig av en lærers innsats? Det er klart at det går an å lære en hel masse uten å bli undervist: å gå, å føle, å snakke. Men går det an å lære det en skole (schola) vil at vi skal lære – uten at vi undervises i det? Å telle, å regne, å lese, å skrive: Er dette noe vi lærer oss uten å undervises i det? Hva med det å kunne analysere? Kan Trude tilegne seg analysekompetanse uten gjennom å bli undervist i det? På denne bakgrunn: Hva skal vi legge vekt på når vi utdanner unge mennesker – deres læring eller lærers undervisning? Jeg holder en knapp på undervisning. Jeg mener at studenters læring for så vidt som vi snakker om det som læres på en skole vanskelig lar seg forstå uavhengig av et nokså tykt begrep om undervisning. Dermed blir også læreren en vesentlig funksjon. Eller – la oss ikke kalle henne en funksjon. La oss kalle henne Marit. På bakgrunn av slike tanker og spørsmål som dette består arbeidet mitt i analyser av noen av pedagogikken nyord – og noen av de forutsetningene som ligger til grunn for disse nyordene. Det dreier seg i særlig grad om ordene «læringsutbytte» og «generell kompetanse», men jeg har altså også gjort et dypdykk i begrepene undervisning og læring. «Undervisning» og «læring» er ikke nyord. Men for å kunne forstå nyordene har det vært nødvendig å forstå de gamle. Dessuten har jeg snakket med, teknisk sett: intervjuet, en del ansatte i norsk høyere utdanning for å undersøke hva de forstår ved de samme nyord – også har jeg forsøkt å beskrive dette. Hva de forstår? At en ny måte å snakke om (og dermed forstå?) undervisning og læring er i ferd med å sette seg i norske høyere utdanningssammenhenger. Og ikke alle mener utdanningen til Trude og Linda ivaretas best ved det nye vokabular.en_US
dc.description.sponsorshipUiT - Norges arktiske universitet Result, UB (UiT - Norges arktiske universitet) Institutt for lærerutdanning og pedagogikk (UiT - Norges arktiske universitet)en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12974
dc.language.isonoben_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.subject.courseIDDOKTOR-001
dc.subjectTeachingen_US
dc.subjectLearningen_US
dc.subjectGeneric skillen_US
dc.subjectLearning outcomeen_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectLæringen_US
dc.subjectLæringsutbytteen_US
dc.subjectCurriculumen_US
dc.subjectNasjonalt kvalifikasjonsrammeverken_US
dc.subjectLæreplanen_US
dc.subjectGenerell kompetanseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleOm pedagogiske intensjoner: En teoretisk og empirisk studie ved bruk av pedagogisk-filosofiske og kvalitative metoderen_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel