dc.contributor.advisor | Fyhn, Anne | |
dc.contributor.advisor | Johnsen, Trygve | |
dc.contributor.advisor | Birkeland, Alv | |
dc.contributor.author | Wang, Oskar Jensen | |
dc.date.accessioned | 2018-07-02T09:19:13Z | |
dc.date.available | 2018-07-02T09:19:13Z | |
dc.date.issued | 2018-06-01 | |
dc.description.abstract | I denne oppgaven har jeg analysert tre lærebøker i matematikkfaget R2. Oppgaven begrenset seg til emnet algebra i disse tre bøkene. Problemstillingen er: Hvordan introduseres og brukes matematiske bevis i lærebøker? For å besvare denne problemstillingen ble det utført en mixed methods-studie, altså samlet jeg inn og brukte både kvalitative og kvantitative data. Selve analysen tok utgangspunkt i et sammensatt rammeverk, og tok for seg både teori, eksemplene og oppgavene i lærebøkene.
I det følgende vil jeg presentere noen av de viktigste resultatene. Alle lærebøkene sett under ett, havnet størstedelen av den nye teorien som presenteres på det deskriptive nivået. Videre er det totalt bare et eller to beviser i hver bok for formlene som presenteres for elevene. Blant oppgavene med en bevisrolle, er det en blanding av rollene verifisere, forklare og oppdage. Av disse er det verifisere som er den dominerende i alle tre lærebøkene. Deretter ble oppgavene kategorisert om de krever kreativ resonnering for å løses. Matematikk R2 skilte seg ut med å ha klart flest oppgaver med imitativ resonnering, mens Sigma R2 og Sinus R2 hadde en jevnere fordeling mellom imitativ og kreativ resonnering. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13093 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | MAT-3907 | |
dc.subject | Matematikk | en_US |
dc.subject | Bevis | en_US |
dc.subject | lærebokanalyse | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281 | en_US |
dc.title | Hvor er bevisene?
- analyse av bevis i lærebøker i matematikk R2 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |