Show simple item record

dc.contributor.advisorBlix, Hilde Synnøve
dc.contributor.authorOlsen, Grethe Marit
dc.date.accessioned2018-07-27T07:59:14Z
dc.date.available2018-07-27T07:59:14Z
dc.date.issued2018-05-28
dc.description.abstractMålet med studien var å kartlegge hvilke undervisningsmetoder som ble brukt ved MMSA, og om min forestilling om hvor sterk gehørbasert undervisning sto ved skolen holdt stikk. Med utgangspunkt i min forforståelse, var jeg overbevist om at den sørafrikanske musikkundervisningen i stor grad var gehørbasert. Didaktisk relasjonstenkning er den teoretiske forankringen i studien, med fokus på den didaktiske relasjonsmodellens kategorier innvirkning på hverandre. Videre har jeg valgt å ha et kvalitativt forskningsperspektiv i studien, hvor innhenting av data er gjort med observasjon som forskningsmetode, og intervju som supplerende metode. Et overordnet mål om å styrke barn og unges selvfølelse gjennom musikk og andre kulturaktiviteter, var forankret i skolens lærerkollegium og ledelse. Ulike rammefaktorer så som lokaler, tilgjengelig undervisningsmateriell med videre, vanskeliggjorde undervisningen, men tross dette ble det gitt instrumentalundervisning og samspill i korps, for om lag 80 personer hver uke. Flesteparten av lærerne hadde ikke pedagogisk utdannelse, men la ned stor innsats for å gi elevene god veiledning. Undervisningen ved MMSA la vekt på musikkteoretisk opplæring, med noen gehørrelaterte innslag. Det var ingen uttalte mål om gehørbasert undervisning. Resultatet av studien har vist at gehørrelaterte læringsaktiviteter ikke nødvendigvis har samme status i musikkundervisningen jeg observerte i Sør-Afrika, som jeg opprinnelig trodde.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13292
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDMUS-3902
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Annen musikkvitenskap: 119en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Alternative musicology: 119en_US
dc.subjectHørelæreen_US
dc.subjectMusikkundervisningen_US
dc.subjectDen didaktiske relasjonsmodellenen_US
dc.subjectGehørarbeiden_US
dc.subjectUndervisningspraksisen_US
dc.subjectMusikkpedagogikken_US
dc.subjectSør-Afrikaen_US
dc.titleHva karakteriserer instrumentalundervisning og gehørarbeid ved Mandela Metro School of Arts (MMSA): en drøfting av en sørafrikansk undervisningspraksis i lys av didaktisk relasjonstenkning.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)