Show simple item record

dc.contributor.advisorRøvik, Kjell Arne
dc.contributor.authorHaugland, Svein Ove
dc.date.accessioned2008-01-25T13:43:46Z
dc.date.available2008-01-25T13:43:46Z
dc.date.issued2007-12-05
dc.description.abstractDenne oppgaven omhandler hybride organisasjoner, disse organisasjonenes organisasjonsidentitet og håndtering av deres omdømme. Innenfor organisasjonsvitenskapen er det vanlig å omtale tre grunnformer av organisasjoner, nemlig forening, forretning og forvaltning. De fleste organisasjoner passer inn i en av disse grunnformene. Det finnes imidlertid organisasjoner som ikke passer direkte inn, men som er en kombinasjon av to eller tre av grunnformene. Disse organisasjonene kalles her for hybride organisasjoner. I oppgaven beskrives hva som menes med hybride organisasjoner, og hvilke karaktertrekk og egenskaper disse organisasjonene har. Videre antas det at de hybride organisasjoner har en særlig utfordring med hensyn til arbeidet med sitt omdømme. Dette på grunn av at de hybride organisasjonene har en mer kompleks organisasjonsidentitet eller flere identiteter enn det som vanligvis oppfattes som gunstig i forbindelse med omdømmehåndtering. Det gjøres en teoretisk gjennomgang av begrepene hybride organisasjoner, organisasjonsidentitet og omdømmehåndtering. Videre gjøres det en analyse på Norges Råfisklag som et eksempel på en hybrid organisasjon som kombinerer alle tre grunnformene i en og samme organisasjon. Det gjøres også en gjennomgang av et case med innføringene av kvotekontroll, for å se nærmere på hvordan en slik forvaltningsoppgave påvirker forholdet til organisasjonens viktigste interessegruppe, nemlig fiskerne. I forbindelse med denne forvaltningsoppgaven, må altså Råfisklaget trekke inn økonomiske verdier fra sine kunder og medlemmer og det vises i oppgaven hvordan dette påvirker forholdet mellom kunde/medlem og organisasjon. Avslutningsvis skisseres det opp en modell for hvordan hybride organisasjoner kan jobbe med sitt omdømme.en
dc.format.extent2070 bytes
dc.format.extent442297 bytes
dc.format.mimetypetext/plain
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1330
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1109
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.subject.courseIDSTV-6900nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectHybrid organisasjonen
dc.subjecthybride organisasjoneren
dc.subjectforeningen
dc.subjectforretningen
dc.subjectforvaltningen
dc.subjectorganisasjonsformeren
dc.subjectorganisasjoneren
dc.subjectidentiteten
dc.subjectorganisasjonsidentiteten
dc.subjectomdømmehåndteringen
dc.subjectomdømmeen
dc.subjectblandingsformer av organisasjoneren
dc.subjectmerkelige organisasjoneren
dc.subjectNorges Råfisklagen
dc.subjectRåfisklageten
dc.subjectfiskesalgslagen
dc.subjectlegitimiteten
dc.subjectråfisklovenen
dc.subjectinteressegrupperen
dc.subjectkvotekontrollen
dc.subjectomdømmestrategien
dc.titleHybride organisasjoner og håndtering av deres omdømmeen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record