Strategisk kompetansemobilisering i ideelle organisasjoner.En kvantitativ studie om ansattes opplevelse av kompetansemobilisering i en ideell organisasjon. Hva kan forklare denne, og påvirker kompetansemobilisering turnover-intensjon?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10835Dato
2016-11-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Plementas, Ranveig AksnesSammendrag
Tema for oppgaven er opplevd kompetansemobilisering blant ansatte i ideelle organisasjoner, og i hvilken grad dette har påvirkning på deres turnover-intensjon. Formålet med oppgaven var å undersøke i hvor stor grad ansatte opplever å få mobilisert sitt kompetansepotensial, og om dette hadde en effekt på hvor lenge de så for seg å bli værende i stillingen sin.
Problemstillingen for oppgaven er:
Har opplevelse av kompetansemobilisering påvirkning på turnover-intensjonen blant ansatte i ideelle organisasjoner, og hvilke faktorer kan påvirke denne mobiliseringen?
Det teoretiske rammeverket er i hovedsak knyttet til Lai (2013), og er i korte trekk sentrert rundt begrepene turnover-intensjon, kompetansemobilisering, og drivere for kompetanse-mobilisering.
Den metodiske tilnærmingen som er brukt er kvantitativ undersøkelse av ansatte i én ideell organisasjon, Norsk Luthersk Misjonssamband (NLM). Dette danner det empiriske grunnlaget for videre analyse og diskusjon, knyttet opp mot det teoretiske rammeverket. Fortrinnsvis anvendes multippel regresjonsanalyse ved analyseringen av datamaterialet.
Hovedfunnene i undersøkelsen viser at sammenhengen mellom opplevd kompetanse-mobilisering og turnover-intensjonen ikke er så sterk som først antatt. Selv om funnene viste en positiv sammenheng, kan ikke satsing på kompetanseutviklingstiltak og kompetansemobilisering alene føre til at ansatte forblir i stillingen.
Videre viste analysen at rolledefinering, mestringstro og opplevd satsing på kompetanseutvikling i organisasjonen var viktige drivere for kompetansemobilisering. Det viste seg i tillegg at de hadde direkte effekt på hverandre. Det klareste funnet i undersøkelsen er at rolledefinering framstår som en meget sentral faktor.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: