Show simple item record

dc.contributor.advisorGrepperud, Gunnar
dc.contributor.authorMikkelsen, Tone
dc.date.accessioned2008-01-29T18:15:45Z
dc.date.available2008-01-29T18:15:45Z
dc.date.issued2007-11
dc.description.abstractTemaet for masteroppgaven er den voksne heltidsstudentens vilkår for læring. Hensikten med studien er å få innsikt i og kunnskap om heltidsstudentens studiesituasjon, dvs. hvordan heltidsstudenten erfarer og opplever en studietilværelse når en samtidig har familie og barn. Forståelse av den helheten som utgjør heltidsstudentens studiehverdag er altså i fokus. Bronfenbrenners økologiske systemteori (1979) danner bakgrunn for og gir begrunnelse for hvorfor det er nødvendig å se på heltidsstudentens studiesituasjon ut i fra et helhetsperspektiv. For å få innsikt i hvordan hverdagslivet med familie og studier kan fortone seg, har jeg i oppgaven presentert sentrale studier rundt temaet studier og hverdagsliv, alle knyttet til deltidsstudenten. I studien har jeg benyttet en kvalitativ tilnærming, nærmere bestemt det semi-strukturerte forskningsintervjuet. Jeg har intervjuet fire kvinner og to menn i alderen 30 år eller eldre ved profesjonsstudiene i juss, medisin og psykologi. Alle lever sammen med partner og barn og arbeider ved siden av studiene. Hva viser så studien? Heltidsstudentene i denne studien har en hverdag som på mange måter ligner deltidsstudentens hverdag. De må alle i ulik grad forholde seg til tre arenaer: studier, familie og arbeid. Familie og arbeid påvirker hvor og når de arbeider med studiene. Familiehensyn, studienes omfang, eksamenstider og tap av studietid på dagtid pga. arbeid er viktige grunner til at informantene benytter kvelder og helger til studier. Dette berører dermed fellestida med familien. Familien berøres også av studiene ved at familieøkonomien blir dårligere. Informantene vektlegger mental og praktisk støtte fra familien. Heltidsstudentens hverdag er håndterlig så lenge de kun har studier og familie å forholde seg til. En viktig forutsetning er imidlertid at det ikke skjer noe uforutsett i familien. Det er kombinasjonen av studier, familie og arbeid som i større grad skaper stress og press i hverdagen. Til sist viser studien at individets kapasitet eller evne til å støtte seg selv er en viktig forutsetning ved å være voksen heltidsstudent. Studien viser at heltidsstudenten må evne å regulere ikke bare studiekontekst, men også familie og arbeid. Det handler om å være selvstendig i studiesituasjonen, ha selvdisiplin og være bevisst på hvordan en utnytter tida. Samtidig må heltidsstudenten evne å tilpasse studiene slik at de på samme tid ivaretar forpliktelser i forhold til familie og arbeid.en
dc.format.extent2069 bytes
dc.format.extent228309 bytes
dc.format.mimetypetext/plain
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1341
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1127
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.subject.courseIDPED-6308nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en
dc.subjectheltidsstudenteren
dc.subjectprofesjonsstudieren
dc.subjectvoksneen
dc.subjectfamilieen
dc.subjecthøyere utdanningen
dc.subjectdeltidsstudenteren
dc.titleDen voksne heltidsstudenten : studier og familieliven
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record