Hva skriver elevene på vg.1 i naturfag og hvorfor? En studie av skriving i naturfagundervisningen på vg.1 ved de videregående skolene i Tromsøområdet
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13535Dato
2018-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johnsen, EvaSammendrag
Læreplanen i naturfag inneholder kompetansemål hvor de grunnleggende ferdighetene er integrert. Skriving er en av disse fem kompetansemålene og er en ferdighet som skal være en del av fagkompetansen og bidra til faglig utvikling. Den generelle delen og den overordnede delen av læreplanen inneholder også målformuleringer som innebærer skriving som undervisningsform. Naturfaglige kunnskaper er nært knyttet til lese- og skriveferdigheter, og den faglige utviklingen bør skje sammen med utviklingen av de grunnleggende ferdighetene i faget, som for eksempel skriving.
Studien er en analyse av en kvantitativ undersøkelse i form av en spørreundersøkelse som ble gjennomført med 266 av elevene på vg.1 ved de videregående skolene, og en kvalitativ undersøkelse i form av et intervju med 4 av faglærerne i naturfag. Disse undersøkelsene tok utgangspunkt i problemstillingen for studien som var:
«Hva skriver elevene på vg.1 i naturfag og hvorfor?»
Studien har vist at skriving har en sentral rolle i naturfagundervisningen på vg.1, noe som ble bekreftet resultatene fra den kvantitative og den kvalitative undersøkelsen. Elevene svarte i den kvantitative undersøkelsen at skriving i naturfagundervisningen førte til at de fikk større faglig utbytte, noe som ble bekreftet i intervjuene med faglærerne i den kvalitative undersøkelsen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: