dc.contributor.advisor | Stensholm, Ingrid | |
dc.contributor.author | Stensen, Ingrid | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T07:12:47Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T07:12:47Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | I 2014 ble det innført en tilskuddsordning med formål om å gi barn tidlig hjelp, gjennom å tilby innvandrere foreldrestøttende tiltak (Meld. St. 30, 2015-2016). Utgangspunktet for tiltaket var at foreldrerollen som ny i Norge kan være utfordrende og skiller seg mye fra foreldrerollen i opprinnelseslandet. Mange innvandrere er usikre på norske verdier, og opplever stress som kan påvirke foreldrerollen og føre til nedvurdering av egen omsorgspraksis og egne verdier. Frykten for å miste barna ved offentlig inngripen i familiens sfære er stor. Foreldrene opplever også svekket status og respekt parallelt med at barna tilpasser seg gjennom å lære språket, verdier og væremåter (Barne- ungdoms og familiedepartementet, 2018).
ICDP-stiftelsen har utviklet foreldreveiledningsprogram som er rettet mot foreldre med minoritetsbakgrunn. I Tromsø kommune tilbys alle nyankomne flyktninger og innvandrere som bosettes i kommunen deltakelse gjennom introduksjonsprogrammet. Målet å påvirke omsorgsgiverens forståelse av hvor viktig samhandling med barnet er for dets utvikling, og fremme en positiv oppfatning og holdning til barnet. Videre å fremme omsorgsgivers oppfatning av seg selv som kompetente. Programmet skal også bidra til å bygge bro mellom de omsorgsverdiene foreldrene har med seg fra hjemlandet, og de nye tradisjonene og omsorgsverdiene de møter i det norske samfunnet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13655 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | foreldreveiledning | en_US |
dc.subject | ICDP | en_US |
dc.subject | samspill | en_US |
dc.subject | familie | en_US |
dc.subject | barneoppdragelse | en_US |
dc.subject | minoritetsforeldre | en_US |
dc.subject | innvandrere | en_US |
dc.subject | verdier | en_US |
dc.subject | kultur | en_US |
dc.subject | kulturforskjeller | en_US |
dc.subject | integrering | en_US |
dc.subject | anerkjennelse | en_US |
dc.subject | empati | en_US |
dc.subject | child development | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Å bygge bro for de som vandrer lengst. En kvalitativ undersøkelse av International Child Development Programme tilpasset minoritetsforeldre | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |