dc.contributor.advisor | Solberg, Mariann | |
dc.contributor.author | Nordstrøm, Kathrine | |
dc.date.accessioned | 2018-09-05T07:17:19Z | |
dc.date.available | 2018-09-05T07:17:19Z | |
dc.date.issued | 2018-05-14 | |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie der hensikten er å undersøke på hvilke måter lektorer i norsk på videregående skole, mener at norskfaget kan bidra til elevenes danningsprosess. Empirien er samlet inn ved å intervjue fire norsklektorer om temaet. Sentrale funn i undersøkelsen er blant annet at danningsbegrepet oppfattes som diffust i læreplanen for norsk. Innføringen av literacybegrepet kan være med på å fremme danningen. Dialog og klassesamtaler brukes aktivt for å fremme danning. Litteraturen er en viktig kilde til danning, men det er uenighet knyttet til hvilken litteratur det er som har best danningspotensiale, og at elevene leser mindre og dårligere i dag.
Oppgaven inneholder en gjennomgang av et relevant utvalg av forskning på feltet, samt ulike teoretiske bidrag. Fokuset i teorien har ligget på Wolfgang Klafkis kritisk- konstruktive danningsteori og generell teori som omhandler norskdidaktikk. Jeg har bragt inn teori fra Axel Honneth og Jon Hellesnes for å se deler av empirien i et annet perspektiv. Grunnlaget for min danningsforståelse bygger på teori av Ingerid Straume og Mariann Solberg, og vil derfor også presenteres i teorikapitlet. I drøftingskapitlet vil jeg benytte meg av teoretiske perspektiver tilhørende Hans Georg Gadamer og Martha. C Nussbaum. Disse vil redegjøres for underveis i drøftingen.
Hovedfunn i analysen drøftes opp mot nevnt teori- og tidligere forskning for å gi en bedre forståelse av hvorfor lektorene mener slik de gjør når det gjelder norskfaget som danningsfag. Det er grunn til å konkludere med at dersom norskfaget skal ha en dannende funksjon, så vil det være nødvendig at innholdet i faget er valgt med omhu, og helst på bakgrunn av danningsteori. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13657 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3900 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Norsklektoren, en reiselededer gjennom elevens språklige og tekstkulturelle dannelsesreise. En kvalitativ studie av norskfagets dannelsesaspekt | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |