Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorZachariassen, Ketil
dc.contributor.authorHeimstad, Joakim Borch
dc.date.accessioned2018-09-05T15:03:34Z
dc.date.available2018-09-05T15:03:34Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractDenne mastergradsavhandlingen handler om framstillingen av samisk historie i norske- og samiskproduserte læreverk i perioden fra K-06. Samene er i dag en naturlig del av historiefagets pensum, men det har ikke alltid vært slik. Samisk historie og samfunnsliv ble for første gang introdusert i norsk skole i 1974 og har siden hatt en drastisk utvikling i både omfang og omtale i læreplaner og lærebøker. På samme tid som samisk ble introdusert i skolens læreplaner og lærebøker, får man også de første statlig sanksjonerte lærebøkene på samisk. Utgangspunktet for avhandlingen var tanken om at samisk historie var behandlet ulikt i norske og samiske lærebøker. Gjennom avhandlingen har jeg derfor forsøkt å belyse hvordan samisk historie er presentert i norske lærebøker, herunder også regnet lærebøker for samiske skoleelever, og hvordan framstillingen har blitt til. Avhandlingen tar for seg lærebøker etter Kunnskapsløftet 06, og hvilken historieforståelse som er lagt til grunn i framstillingen om samene, samt hvilke utslag lærebokproduksjonen gir på denne forståelsen. I avhandlingen har jeg gjort en komparasjon mellom samiske og norske forlag som bygger på gjennomførte intervju med forfattere og forlagsredaktører. Slik har jeg dermed forsøkt å belyse hvordan forlagene og forfatternes produksjonsprosess har påvirket framstillingen om samene.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13683
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDHIS-3980
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Historie: 070::Annen historie: 089en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History: 070::Other history: 089en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.title«… Halvparten skulle være om samene …». En komparativ analyse av norske- og samiskproduserte lærebøker for historiefaget i den videregående skolen etter Kunnskapsløftet 06 (K-06)en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)