Lærer-elevrelasjoner i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø. Hvordan forstår og arbeider lærere med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13841Dato
2018-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Johansen, ElisabethSammendrag
Temaet for studien er lærer-elevrelasjoner i arbeidet for et inkluderende læringsmiljø. Studien består av fire intervju av lærere på fire forskjellige videregående skoler. Oppgavens problemstilling er som følger: Hvordan forstår og arbeider lærere med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø?
Undersøkelsen viser at alle fire lærerne jobber med elevrelasjoner for å fremme et inkluderende læringsmiljø. Lærerne i undersøkelsen opplever en del utfordringer i sitt yrke. Lærernes faglige kompetanse og deres relasjonskompetanse danner lærernes helhetlige yrkeskompetanse. Dette kommer tydelig fram i denne undersøkelsen. Denne undersøkelsen synes å vise at lærere aldri vil bli ferdig med å jobbe med å bygge relasjoner for å oppnå et inkluderende læringsmiljø. Det vil alltid komme nye elever, nye situasjoner og relasjoner som vil påvirke læringsmiljøet. Dette må lærere ta hensyn til og tilpasse seg etter. Lærerne uttrykte at organiseringen av skolen kunne være hemmende for relasjonsbygging og utvikling av et inkluderende læringsmiljø. De savnet bedre tilrettelegging og verktøy for bedre å kunne tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø.
Det viste seg at lærerne hadde ulikt fokus på arbeidet med et inkluderende læringsmiljø. Forskingen viser at lærerne jobbet på ulike måter for å styrke inkluderingen i klassene. Eksempler på dette er dialoger, nærhet, kreativitet og mestring.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2018 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: