Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRønbeck, Ann-Elise
dc.contributor.authorEira, Sara Inger Lisbeth Mina
dc.date.accessioned2018-09-19T13:31:59Z
dc.date.available2018-09-19T13:31:59Z
dc.date.issued2018-05-15
dc.description.abstractSammendrag Tema for denne oppgaven er tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning. Jeg har tatt utgangspunkt i elever med lærevansker, og som av den grunn mottar spesialundervisning i skolen. Problemstillingen har som målsetting å søke svar på hvordan lærere jobber med tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning. Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i den norske skolen, der opplæringen skal tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger i et inkluderende miljø. Begrepene tilpasset opplæring, likeverd og inkludering syns å ha en bred oppslutning, men arbeidet med å realisere og iverksette tiltak viser store variasjoner. Mange mener at skolen, slik den er strukturert i dag, i liten grad klarer å tilpasse seg de elever som trenger tilpasning utover det ordinære opplæringstilbudet. Nasjonale føringer for skolen er stadig i endringer, målet er en bedre skole for alle elever. Det stilles krav om kompetanseutvikling hos lærere, god læringsarena for alle elever, elevvurdering osv. Disse endringene vil prege skolen, men fokuset må fortsatt være på elevenes helhetlige læringsmiljø, og en tilrettelagt opplæring som ivaretar den enkeltes evner og forutsetninger. Den metodiske tilnærmingen i denne oppgaven er kvalitative intervjuer med lærere som arbeider med elever med lærevansker og spesialundervisning. Resultatene jeg fikk viser at lærerne organiserer undervisningen på forskjellige måter. De differensierer opplæringen forskjellig. Målet til alle lærerne i undersøkelsen er å bli bedre på tilpasset opplæring og inkludering for alle elever, men fortsatt har de et stykke igjen.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13842
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSPEMG_06-7-FM
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282en_US
dc.titleLæreres arbeid med tilpasset opplæring og inkludering. Hvordan arbeider lærere med tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)