dc.contributor.advisor | Rønbeck, Ann-Elise | |
dc.contributor.author | Eira, Sara Inger Lisbeth Mina | |
dc.date.accessioned | 2018-09-19T13:31:59Z | |
dc.date.available | 2018-09-19T13:31:59Z | |
dc.date.issued | 2018-05-15 | |
dc.description.abstract | Sammendrag
Tema for denne oppgaven er tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning. Jeg har tatt utgangspunkt i elever med lærevansker, og som av den grunn mottar spesialundervisning i skolen. Problemstillingen har som målsetting å søke svar på hvordan lærere jobber med tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning. Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp i den norske skolen, der opplæringen skal tilpasses den enkelte elevs evner og forutsetninger i et inkluderende miljø.
Begrepene tilpasset opplæring, likeverd og inkludering syns å ha en bred oppslutning, men arbeidet med å realisere og iverksette tiltak viser store variasjoner. Mange mener at skolen, slik den er strukturert i dag, i liten grad klarer å tilpasse seg de elever som trenger tilpasning utover det ordinære opplæringstilbudet.
Nasjonale føringer for skolen er stadig i endringer, målet er en bedre skole for alle elever. Det stilles krav om kompetanseutvikling hos lærere, god læringsarena for alle elever, elevvurdering osv. Disse endringene vil prege skolen, men fokuset må fortsatt være på elevenes helhetlige læringsmiljø, og en tilrettelagt opplæring som ivaretar den enkeltes evner og forutsetninger.
Den metodiske tilnærmingen i denne oppgaven er kvalitative intervjuer med lærere som arbeider med elever med lærevansker og spesialundervisning. Resultatene jeg fikk viser at lærerne organiserer undervisningen på forskjellige måter. De differensierer opplæringen forskjellig. Målet til alle lærerne i undersøkelsen er å bli bedre på tilpasset opplæring og inkludering for alle elever, men fortsatt har de et stykke igjen. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/13842 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPEMG_06-7-FM | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.title | Læreres arbeid med tilpasset opplæring og inkludering.
Hvordan arbeider lærere med tilpasset og inkluderende opplæring for elever med lærevansker og spesialundervisning? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |