ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraaknorsk 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administrasjon/UB
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kvalitativ forskjellsbehandling i fremstillingen av buddhisme og kristendom i lærebøker for faget Religion og etikk

Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/13876
Thumbnail
Åpne
article.pdf (182.5Kb)
Publisher's version (PDF)
Dato
2017-09-28
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Forfatter
Nyborg, Kai Arne
Sammendrag
Qualitative unequal treatment in the presentation of Buddhism and Christianity in textbooks for the subject Religion and ethics. This article examines how Religion Education1 textbooks in Norwegian upper secondary school administer and maintain the principle of qualitative equal treatment of religions by analyzing and comparing the presentation of Buddhism and Christianity. Using a discursive approach, this study shows that Buddhism is treated qualitatively different from Christianity in the textbooks for the subject Religion and ethics. The textbooks’ understanding of the national context, the status of the majority religion, and assumptions about religion and culture in general, influence the representation of Buddhism. As textbooks have authoritative status as knowledge base for learning about diverse religions (Andreassen, 2014), and function as an important tool for the evaluation and grading of students, this study can have important consequences for upper secondary school religion education in Norway.
Beskrivelse
Source at http://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1145334.
Forlag
Karlstads Universitet
Sitering
Nyborg, K.A. (2017). Kvalitativ forskjellsbehandling i fremstillingen av buddhisme og kristendom i lærebøker for faget Religion og etikk. Nordidactica, (3), 1-22. http://kau.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:1145334
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [663]

Bla

Bla i hele MuninEnheter og samlingerForfatterlisteTittelDatoBla i denne samlingenForfatterlisteTittelDato
Logg inn

Statistikk

Antall visninger
UiT

Munin bygger på DSpace

UiT Norges Arktiske Universitet
Universitetsbiblioteket
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Tilgjengelighetserklæring