Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/14005Dato
2018-09-20Type
Journal articleTidsskriftartikkel
Peer reviewed
Sammendrag
I Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles
det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk
merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk merittering
iverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016.
Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon til
lærere og fagmiljøer for systematisk arbeid med utvikling av undervisning. Det forutsettes
samarbeid, med støtte i vitenskapelig teori og forskning. Videre vektlegges det at undervisningen
blir fagfellevurdert, delt med andre og publisert. Dette i tråd med prinsippene for
Scholarship of teaching and learning (SoTL).
I denne artikkelen drøftes merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning
og utdanning. Dette drøftes med utgangspunkt i en case-studie av implementeringen av
merittering ved UiT, der dokumenter i prosjektet, respons fra involverte faglig ansatte og
egne erfaringer trekkes inn. Meritteringsprosjektet ved UiT viser at det for mange undervisere er nytt å skulle dokumentere og reflektere over undervisning. I tillegg må det, som en
del av et system for merittering, utvikles profesjonell kompetanse til vurdering av pedagogiske
meritter. En profesjonell vurdering synes viktig for legitimiteten for meritteringsmodeller
som nå utvikles både nasjonalt og internasjonalt.