Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSandvoll, Ragnhild
dc.contributor.authorWinka, Katarina
dc.contributor.authorAllern, Marit
dc.date.accessioned2018-10-22T11:55:23Z
dc.date.available2018-10-22T11:55:23Z
dc.date.issued2018-09-20
dc.description.abstractI Stortingsmelding «Kultur for kvalitet i høyere utdanning» (Meld. St. 16, 2016–2017) stilles det krav til at alle universitet og høyskoler innen 2 år skal etablere et system for pedagogisk merittering. Ved UiT Norges arktiske universitet (UiT) er pedagogisk merittering iverksatt som et 5-årig pilotprosjekt fra 2016. Intensjonen med et pedagogisk meritteringssystem er å belønne og gi inspirasjon til lærere og fagmiljøer for systematisk arbeid med utvikling av undervisning. Det forutsettes samarbeid, med støtte i vitenskapelig teori og forskning. Videre vektlegges det at undervisningen blir fagfellevurdert, delt med andre og publisert. Dette i tråd med prinsippene for Scholarship of teaching and learning (SoTL). I denne artikkelen drøftes merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning og utdanning. Dette drøftes med utgangspunkt i en case-studie av implementeringen av merittering ved UiT, der dokumenter i prosjektet, respons fra involverte faglig ansatte og egne erfaringer trekkes inn. Meritteringsprosjektet ved UiT viser at det for mange undervisere er nytt å skulle dokumentere og reflektere over undervisning. I tillegg må det, som en del av et system for merittering, utvikles profesjonell kompetanse til vurdering av pedagogiske meritter. En profesjonell vurdering synes viktig for legitimiteten for meritteringsmodeller som nå utvikles både nasjonalt og internasjonalt.en_US
dc.descriptionSource at: <a href=http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06> http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06</a>en_US
dc.identifier.citationSandvoll, R., Winka, K. & Allern, M. (2018). Merittering som vitenskapelig tilnærming til undervisning. UNIPED, 41(3), 246-258. http://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1608261
dc.identifier.doi10.18261/issn.1893-8981-2018-03-06
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14005
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/RCN/FINNUT/260359/Norway/Innovasjon for god undervisningskvalitet i høyere utdanning - studieledelse, læring og undervisning i endring/SLUSEN/en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Andre pedagogiske fag: 289en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Education: 280::Other subjects within education: 289en_US
dc.subjectUtdanningsforskning / Educational researchen_US
dc.titleMerittering som vitenskapelig tilnærming til undervisningen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel