dc.contributor.advisor | Skogdal, Signhild | |
dc.contributor.author | Storvoll, Ingunn Sofie Berntsen | |
dc.date.accessioned | 2018-10-31T10:45:38Z | |
dc.date.available | 2018-10-31T10:45:38Z | |
dc.date.issued | 2017-10-31 | |
dc.description.abstract | Denne studien vil ta for seg foreldreperspektivet når barnet har dysleksi. Å være foreldre til et barn som har dysleksi innebærer omfattende oppfølging på mange områder. Min problemstilling vil få frem hvilke erfaringer foreldre har med å følge opp barnet sitt med dysleksi. Delforskerspørsmål var hvilke erfaringer foreldre har med å følge opp barnet sitt knyttet til emosjonelle følger, hjelp med lekser og samarbeidet med skolen. Teorigrunnlaget for oppgaven gjør rede for relevant teori. Det er benyttet kvalitativ metode med intervju. Informantene er fire mødre som har barn med dysleksi på mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Funn viser at alle foreldrene var opptatte av hvordan barnet tenker om seg selv, og jobber kontiunelig med dette. Det kom fram at foreldrene hadde både gode og dårlige erfaringer knyttet til samarbeidet med skolen. Alle foreldrene så viktigheten av å følge opp barnet tett i leksesituasjon. Flere av foreldrene fortalte om hvordan deres følelsesliv ble preget og fikk uheldige konsekvenser etter mange negative møter med skolen. Likevel stod foreldrene i det, og fortsatte å kjempe for barna, til barna fikk den hjelpen og støtten på skolen de trengte og hadde krav på. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/14065 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282 | en_US |
dc.subject | Dysleksi | en_US |
dc.subject | Lese- og skrivevansker | en_US |
dc.subject | Foreldrerollen | en_US |
dc.title | Foreldrerollen - når barnet har dysleksi. En kvalitativ studie om foreldres erfaringer ved å følge opp sitt barn med dysleksi. | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |