dc.contributor.advisor | Bull, Tove | |
dc.contributor.author | Granberg, Lene Elisabeth | |
dc.date.accessioned | 2018-11-01T11:16:11Z | |
dc.date.available | 2018-11-01T11:16:11Z | |
dc.date.issued | 2018-05-11 | |
dc.description.abstract | Formålet med denne sosiolingvistiske studien var å undersøke hvordan ungdom på Svalbard snakker. Det er interessant fordi Svalbard ikke har noen lokal dialekt. Språksamfunnet på øygruppen kjennetegnes i stedet av dialektal variasjon. Den norske befolkningen på Svalbard kommer fra hele Norge, og den gjennomsnittlige botiden er kort. Hvordan orienterer man seg i dette omskiftelige miljøet som ung svalbardianer?
Nettopp dette var det Brit Mæhlum ønsket å finne ut av da hun gjennomførte feltarbeidet sitt på Svalbard på slutten av 80-tallet. I 1991 disputerte hun med avhandlingen «Dialektal sosialisering – En studie av barn og ungdoms språklige strategier i Longyearbyen på Svalbard». I avhandlingen sin argumenterer hun for at fire kraftige normeringspunkt (østnorsk, nordnorsk, venner og foreldre) utgjør det sosiale rommet ungdommer på Svalbard orienterer seg i. Hvordan de plasserer seg i forhold til de ulike normeringspunktene resulterer i fire ulike språklige strategier: den interdialektale strategien, nordnorskstrategien, østnorskstrategien og foreldrestrategien.
Mye har skjedd på Svalbard i løpet av de om lag tre tiårene som har gått siden Mæhlum gjennomførte feltarbeidet sitt. Det er derfor interessant og relevant å undersøke om de sosiale strategiene fremdeles er gyldige. Med utgangspunkt i problemstillingene 1) Benytter ungdommer på Svalbard seg fremdeles av de språklige strategiene Mæhlum presenterte i doktoravhandlingen sin? og 2) Hvilke årsaker kan tenkes å ligge bak informantenes språkvalg? gjennomførte jeg et etnografisk feltarbeid med metoder som blant annet observasjon og intervju. Analysen av empirien viser at alle informantene mine kan plasseres i en av de fire språklige strategiene Mæhlum presenterte, og at årsaken til informantenes språkvalg blant annet kan forklares ut fra begreper som normkraft, åpen og skjult prestisje, indeksikalitet og identitet. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/14074 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2018 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | NOR-3980 | |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Nordic languages: 018 | en_US |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Nordiske språk: 018 | en_US |
dc.title | "Jæi sier æ, eg". Språklige strategier blant ungdommer på Svalbard | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |