Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBusch, Hella Veierud
dc.contributor.authorKristiansen, Frida Kathrin
dc.date.accessioned2018-11-01T11:34:25Z
dc.date.available2018-11-01T11:34:25Z
dc.date.issued2018-05-16
dc.description.abstractMultimodale tekster er en teksttype man ser i økende grad i samfunnet, og derfor er det viktig at elever får tilstrekkelig opplæring i denne teksttypen. Lærebøkene er viktige hjelpemidler i opplæringen, og derfor har jeg valgt å se på hvordan lærebøkene tar for seg multimodale tekster. Målet med denne oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan behandles emnet multimodale tekster i ulike lærebøker i norsk for vg3? Problemstillingen er besvart ved å analysere tre lærebøker for studiespesialiserende utdanningsprogram for vg3. For å besvare problemstillingen har jeg laget fire forskningsspørsmål: - Hvordan vektlegges temaet multimodale tekster i lærebøkene? - Hvordan forklares og avgrenses begrepet? - Hvilke typer multimodale tekster er brukt? - Har oppgavetypene i lærebøkene samme fokus som læreplanen? For å eliminere høy grad av subjektivitet, har jeg valgt å bruke tre metoder i analysene av lærebøkene: kvantitativ metode, hermeneutisk metode og kvalitativ metode. Resultatene av undersøkelsen viser at emnet multimodale tekster behandles svært ulikt, og at det også i det ene tilfellet ikke behandles i det hele tatt. Begrepet forklares ganske likt i lærebøkene, men avgrensningene er mangelfulle. Lærebøkene har for lite fokus på hva modaliteter er og forståelsen av hva en tekst er. Det viser seg også at lærebøkene har et tekstfokus som ikke imøtekommer tekstene med stor påvirkningskraft som blir brukt i økende grad i samfunnet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14077
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDNOR-3983
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042en_US
dc.titleLærebøkenes makt over multimodale teksters prakt. En studie av tre lærebøkers fokus på multimodale teksteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)