dc.contributor.advisor | Utsi, Tove Aagnes | |
dc.contributor.advisor | Olsen, Mirjam Harkestad | |
dc.contributor.author | Persen, Ingar Røberg | |
dc.date.accessioned | 2018-11-01T11:41:38Z | |
dc.date.available | 2018-11-01T11:41:38Z | |
dc.date.issued | 2017-11-01 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en kvalitativ studie som handler om forebygging av psykososiale vansker i barnehagen gjennom prosjektarbeid der innhøsting fra naturen står sentralt. Formålet med studien har vært å få en dypere forståelse for om et slikt prosjektarbeid har noe positivt å tilføre det psykososiale miljøet. Studien ble gjennomført som kvalitative intervjuer der tre pedagogiske ledere fra storbarnsavdelinger har fortalt om deres erfaringer og opplevelser angående mestring, læring, trivsel, sosial tilhørighet og relasjoner fra deres prosjekt «Mat fra naturen i barnehagen».
Funn i studien viser at prosjektet har vært gjennomgående mestringsbasert med et godt læringsutbytte for barna. Prosjektet har vært bra for fellesskapet blant de ansatte i barnehagen. Informantene fortalte om at de voksne hadde utvist et engasjement som hadde smittet over på barna. I forhold til relasjonen voksen-barn så har prosjektet gjort slik at det pedagogiske personalet har fått en nærhet til barna. De gode relasjonene, trivselen og engasjementet i prosjektet har gjort samspillet og samarbeidet mellom barna bedre. Informantene mener at prosjektet har gitt barna en fellesskapsfølelse. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/14079 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | PED-3901F | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | en_US |
dc.subject | Psykososialt miljø | en_US |
dc.subject | Barnehage | en_US |
dc.subject | Natur | en_US |
dc.subject | Mestring | en_US |
dc.subject | Trivsel | en_US |
dc.subject | Sosial tilhørighet | en_US |
dc.subject | Relasjoner | en_US |
dc.title | Forebygging av psykososiale vansker i barnehagen.
En kvalitativ undersøkelse fra et prosjektarbeid i en Finnmarksbarnehage der innhøsting fra naturen har vært sentralt | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |