Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorFyhn, Anne Birgitte
dc.date.accessioned2018-11-07T08:23:29Z
dc.date.available2018-11-07T08:23:29Z
dc.date.issued2011
dc.description.abstract<i>Norwegian abstract</i>: Vektorer introduseres andre år på videregående skole i Norge. Denne teksten undersøker hvordan læreverkene og en klatrefilm introduserer dette emnet og hvorvidt filmen kan supplere bøkene. Film og lærebøker undersøkes ut fra samme kriterier. Fordi bøkene bygger på læreplanen, presenteres først en oversikt over vektorers plass i norske læreplaner. Analysene viser at filmen kan supplere lærebøkene ved å utfordre elevenes matematiske tenking i forhold til relasjoner mellom vektor og vinkel. Analysene indikerer også en svakhet ved læreplanen: Læreplanens kompetansemål med hensyn på vektorer fokuserer kun på regning og prosedyrer uten at disse eksplisitt inngår i en sammenheng. Kompetansemålene sier heller ikke noe om forståelse.en_US
dc.description.abstract<i>English abstract</i>: Vectors are introduced to Norwegian pupils their second year of upper secondary school. This text researches whether a climbing video about vectors may supply the textbooks. The video and the textbooks are analyzed by the same criterions. Because the video is based on the syllabus, a survey of vectors in Norwegian syllabuses is presented. The Analyses show that the video may supply the textbooks by challenging the pupils’ mathematical thinking regarding relations between vectors and angles. The analyses also indicate a weakness with the syllabus; The competence aims regarding vectors focus only on vector calculus and procedures without any demands regarding connections. The competence aims neither has any claim regarding understanding.en_US
dc.descriptionSource at <a href=http://ncm.gu.se/pdf/nomad/16_3_005024_fyhn.pdf> http://ncm.gu.se/pdf/nomad/16_3_005024_fyhn.pdf</a>.en_US
dc.identifier.citationFyhn, A.B. (2011). Introduksjon til vektorer i norske lærebøker og i en undervisningsfilm. <i>Nordisk matematikkdidaktikk</i>, 16(3), 5-24.en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 842792
dc.identifier.issn1104-2176
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14110
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNationellt Centrum för Matematikutbildningen_US
dc.relation.journalNordisk matematikkdidaktikk
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/RCN/SFF/203266/Norway/Strukturer og mønstre i samisk ornamentikk som basis for undervisning i matematikk på ungdomstrinnet/P-SAMISK/en_US
dc.relation.urihttp://ncm.gu.se/pdf/nomad/16_3_005024_fyhn.pdf
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social sciences: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectElevers begrepsforståelse / Students' conceptual understandingen_US
dc.subjectLæreplan / Curriculumen_US
dc.subjectVektor / Vectoren_US
dc.title.alternativeIntroduction to vectors in Norwegian textbooks and in a teaching videoen_US
dc.titleIntroduksjon til vektorer i norske lærebøker og i en undervisningsfilmen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel